_ بخش (نانو ساختار اِلکتریکی خود سازمان دِهی شده)

نانو ساختار اِلکتریکی خود سازمان دِهی شده DND و بَرهمکنش های نانو الکترومغناطیسی بر  مشخصه ی انرژی نانو الکترون های (نانو ساختارها)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

نکته: ویژگی مهم همه ی نانو ساختارها در این موضوع خلاصه شده که تعداد اتم های (سطح ) در آن ها نسبت به تعداد اتم های (حجم ) بیشتر است. این نسبت با کاهش اندازه ی( نانو ذره) افزایش می یابد. بنابراین اندازه ی نانو ذره ویژگی مهم آن محسوب می شود.

اشکال و اندازه های نانو ساختارها بطور طبیعی بر اساس ترکیب و شرایط تشکیل آن ها تعیین می شود. ویژگی های نانو ساختارها نیز به نوبه ی خود اصالت ویژگی های نانو ساختار و زمینه های احتمالی کارکرد آن ها را مشخص می نماید.بازه ی 1 تا 1000nm را به عنوان محدوده ی نانو ساختارها معرفی میشود ،ویژگی مهم نانو ساختار ها کنترل فرآیند های خود سازمان است.بازه ی تغییر فعالیت نانو ساختار به ماهیت و شکل نانو ساختار بستگی دارد. با این حال، اگر انرژی میدان نانو ذره با انرژی پرتودهی الکترو مغناطیسی قابل قیاس باشد و اگر در محدوده ی معین طول موج با رخداد واکنش های شیمیایی در مواد تحت پرتودهی تغییرات چشمگیر ایجاد گردد فعالیت نانو ذره ها تا اندازه ی 100nm چشمگیر خواهد بود.



اتم های سطح نانو ساختارها از لحاظ انرژی جبران نشده اند. بطور کلی، رشد انرژی نانو ذره را می توان بصورت انرژی کل اتم های سطح ذره بیان نمود. در سطح ذرات نانو ساختار ها آزادی جنبش اتم های سطح محدود است و تنها جنبش های ارتعاشی و حرکت الکترون ها امکان پذیر می باشد. این دو نوع جنبشی به یکدیگر وابسته اند چون جابجایی ابرهای الکترونی اتم ها بطور حتم بسامدهای ارتعاشی پیوندهای اتم ها را تغییر می دهد. از طرف دیگر، تغییر مکان الکترون های ظرفیت در پیوندها قطبیت پیوند و اجسام موسوم به ابر مولکول را تغییر می دهد در این صورت انتقال الکترون به سطح انرژی بالاتر امکان پذیر می شود.



نتیجه گیری: 

پیوندهای نانو ذرات در سطح نانو ساختار ها می توانند تغییر ساختار الکترونی  را افزایش دهند و در نتیجه  برهمکنش های نانو الکترومغناطیسی تعداد الکترون های منفرد و تعداد گشتاور نانو الکترومغناطیسی اتم را افزایش دهند.

  • پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

    دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک