فیوز پُلیمری THT 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته :فیوز پُلیمری THT در حالت عادی به صورت یک مقاومت معمولی عمل می کنند و چنانچه جریان عبوری آن از حد معینی بیش تر شود (به صورت سری و پشت سر هم) مانند یک فیوز قطع می شوند.

فیوز پُلیمری THT به پکیجی از مقاومت ها گفته می شوند که در آرایشی خاص مثل سری موازی و یا ترکیبی در کنار هم دیگر قرار می گیرند.مقاومت های آرایه ای شامل چند مقاومت در داخل یک پک هستند و بیشتر عملکرد حفاظتی از مدار را برعهده دارندمقاومت فیوز پُلیمری THT ، شامل چند عدد مقاومت فیوزی THT است که با هم موازی شده اند و با یک پایه مشترک در قالب یک قطعه عرضه می شود. مانند مقاومت های عادی فیوزی THT رنج بندی دارد . پایه مشترک معمولاً روی بدنه با علامتی مثل نقطه مشخص می شود. مقاومت فیوزی آرایه ای THT (بسته فیوز THT) به پکیجی از مقاومت ها گفته می شوند که در آرایشی خاص مثل سری موازی و یا ترکیبی در کنار هم دیگر قرار می گیرند.شبکه های مقاومتی با جایگذاری سطحی یا فیوز پُلیمری THT معمولا به عنوان جایگزین مجموعه مقاومت های مجزا مورد استفاده قرار می گیرند. این زمان جایگذاری و استفاده فضا را در مدار الکترونیکی کاهش می دهد.

ساختمان داخلی فیوز پُلیمری THT از سیم تشکیل شده و در مقابل ولتاژ بالا این سیم قطع میشود و مانند فیوز عمل میکند.مقاومت های فیوزی در مدارهای صوتی و تصویری به منظور کاهش دهنده ی ولتاژ استفاده می شوند ، اما امروزه با بکارگیری نیمه هادی ها و پایین آمدن ولتاژ کار مدارها ، از این مقاومت ها کمتر استفاده می گردد. 

یکی از ویژگی های خوب فیوز پُلیمری THT این است که به هنگام سوختن شعله ور نشده هم چنین پس از سوختن ، کاملا قطع می شود . به همین دلیل ، در بسیاری از مدار ها به عنوان مقاومت فیوزی (Fusible Resistor) استفاده می شود و به آن "مقاومت حفاظتی" (Safety Resistor) نیز می گویند.


نحوه تست فیوز پُلیمری THT با مولتی متر 

مولتی متر در حالت بازر بوق میزند یعنی مقاومت فیوز پُلیمری THT سالم میباشد.در غیر این صورت مقاومت فیوزی سوخته و باید تعویض گردد.

نویسنده: دکتر (افشین رشید ) دکترایِ تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک