🔬 آز مدارهای اِلکترونیکی

آز مدار الکترونیکی LC (هدف از مدار LC معمولاً نوسان با حداقل تلفات است)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : مدار LC یک مدل ایده آل است زیرا فرض می کند که بخاطر مقاومت هیچ اتلاف انرژی وجود ندارد اجرای عملی مدار LC همیشه شامل تلفات ناشی از مقاومت کوچک اما غیر صفر در داخل قطعات و سیمهای متصل میشود. هدف از مدار LC معمولاً نوسان با حداقل تلفات است ، بنابراین مقاومت تا حد ممکن کم می شود.



یک مدار LC ، همچنین یک مدار رزونانس ، مدار مخزن یا مدار تنظیم شده نامیده می شود ، یک مدار LC متشکل از یک سلف است که با حرف L نشان داده شده است و یک خازن ، که با حرف C نشان داده شده است ، به هم متصل می شوند. مدار می تواند به عنوان یک تشدید کننده الکتریکی عمل کند ، آنالوگ الکتریکی یک چنگال تنظیم ، و نوسان انرژی را در فرکانس رزونانس مدار ذخیره می کند.از مدارهای LC یا برای تولید سیگنال در فرکانس خاصی استفاده می شود ، یا از یک سیگنال با فرکانس خاص از یک سیگنال پیچیده تر استفاده می شود. این تابع فیلتر باند نامیده می شود . آنها در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی ، به ویژه تجهیزات رادیویی ، که در مدار هایی مانند نوسانگر ها ، فیلتر ها، تیونر ها و میکسر های فرکانس مخابراتی _ راداری استفاده می شوند. مؤلفه های اصلی هستند .

لطفاً به نزدیکی خازن و سِلف در مدار الکتریکی بالا دقت کنید این همان فیلتر LC یا فیلتر سِلف _ خازن میباشد.(اگر هر کدام از خازن و سِلف در فیلتر معیوب گردد مدار اِلکتریکی یا کار نمیکند یا نوسان و نویز دارد)

مدار LC در واقع یک فیلتر در برابر جریان و نویز مدارات است که از خازن C و سلف L تشکیل شده است.سلف ها در مدار الکترونیکی به اشکال مختلف در دسترس هستند و کاربرد های متفاوتی دارند. اندازه آنها بسته به مواد مورد استفاده در ساخت آنها متفاوت است. طبقه بندی اصلی به عنوان سلف ثابت و متغیر انجام می شود. سلف معدود قطعه ای میباشد. که ممکن است به اندازه یک مقاومت ساده در حالت فیلتر  عمل کند. سلف ثابت همیشه از  نقره به عنوان اولین رنگ در رمز گذاری رنگ برخوردار است. هسته  سلف  قلب  آن  است.در حالی که مقادیر خازنی بین هر دو رسانای الکتریکی در مجاورت یم مدار وجود دارد ، یک خازن یک جزء از مدار LC است که برای اضافه کردن فیلتر به یک مدار الکترونیکی _ مخابراتی طراحی شده است. 

برای ایجاد نوسان های سینوسی خالص با فرکانس زیاد، از نوسان ساز LC استفاده می کنیم، فیدبک مثبــت زمانی اتفاق می افتد کــه اختلاف فاز بین ورودی و خروجی صفر باشــد. به عبارت دیگر سیگنال های ورودی و خروجی هم فاز باشند.در نوســان ســاز LC در مســیر کلکتــور یا امیتــر ، یک مدار هماهنگــی LC (موازی) قرار می دهنــد . در فرکانس رزونانس، دامنه ی ولتاژ دو ســر مدار LC ، حداکثر مقدار را دارد وسیگنال برگشت داده شــده به ورودی نیز از مدار LC موازی گرفته می شود. 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک