ترانزیستور های FET یا (Field Effect Transistor) ساختار ، عملکرد و تِست (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )


نکته : FET فت یا همان ترانزیستور اثر میدان ، به دسته‌ای از ترانزیستور ها اطلاق می شود . کار کنترل جریان در این قطعات ، توسط یک میدان الکتریکی صورت می ‌گیرد .

ترانزیستور های فت FET ، به دو دسته ی عمده ی  ترانزیستور های تک‌ قطبی و ترانزیستور های دو قطبی ، تقسیم بندی می شود . گفتنی است ترانزیستور های اثر میدان ، دارای سه پایه ی سورس، درین و گیت هستند . این گروه از ترانزیستورها ، خود به دو گروه ماسفت Mosfet و جی‌فت JFET تقسیم می‌شوند . در این نوع فت ، برخلاف فت های دو قطبی پیوندی که کنترل جریان امیتر و کلکتور با جریان ورودی به بیس صورت می ‌گیرد ، سورس و درین ، با اعمال ولتاژ به گیت ، کنترل جریان می شوند.


NPN and PNP symbols



بیشترین کاربرد برای ترانزیستور اثر میدانی ، FET در مدارهای مجتمع است. در این برنامه مدارهای FET با استفاده از فناوری ترانزیستور دو قطبی ، میزان انرژی بسیار کمتری نسبت به IC ها مصرف می کنند. این مدارهای مجتمع بسیار بزرگ را قادر می سازد تا کار کنند. اگر از فناوری دو قطبی استفاده شود ، میزان مصرف برق بیشتر از حد خواهد بود و توان تولید شده برای تخلیه از مدار مجتمع بسیار زیاد است.

تِست ترانزیستور FET  با مولتی متر 

برای تست ترانزیستور (FET مثبت) در ابتدا پراب قرمز رنگ را بر روی پایه سورس، و پراب سیاه رنگ را بر روی پایه گیت قرار دهید.این کار برای آن است که مطمئن شوید ترانزیستور شما خاموش است.بعد پراب قرمز رنگ را بر روی پایه سورس قرار دهید، و پراب سیاه رنگ را بر روی درین قرار دهید.در این حالت باید بتوانید عددی بر روی مولتی متر مشاهده نماید. پراب ها را برعکس کنید.(روی مولتی متر هیچ عددی مشاهده نمی شود.حال باید ترانزیستور را در حالت روشن تست کنیم برای روشن کردن (ترانزیستور FET منفی) پراب سیاه رنگ را بر روی پایه سورس قرار دهید، و پراب قرمز رنگ را بر روی پایه گیت قرار دهید.با این کار ترانزیستور شما روشن می شود.حال پراب های مولتی متر را بر روی پایه های سورس و درین ترانزیستور قرار دهید. باید بتوانید در هر جهتی که پایه های مولتی متر را روی سورس و درین قرار دادید عددی روی مولتی متر مشاهده نمایید.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )