_ بخش (ترانزیستور های اَثر میدانی)

بررسی و تحلیل ترانزیستور اَثر میدانی سوئیچینگ Trinistor  (ترانزیستور سیلسیومی) کنترل میزان زیاد توانِ بار

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )



نکته : ترانزیستور  سوئیچ Trinistor یک دستگاه نیمه هادی جدید است که می تواند برای کنترل میزان زیاد توان بار استفاده شود.

خصوصیات سوئیچ ترانزیستور Trinistor بسیار شبیه BJT است زیرا Trinistor یا ولتاژ بالایی را جذب می کند و از جریان جریان بار جلوگیری می کند و یا به ولتاژ پایین می رود و اجازه می دهد جریان بار جریان یابد. از ترمینال سوم می توان برای استفاده از یک جریان کنترل استفاده کرد که این عمل شکست را آغاز می کند. 



بازده ترانزیستور سوئیچینگ Trinistor بسیار زیاد است زیرا در مدار می تواند ولتاژ چند صد ولتی را با چند میلی آمپر مسدود کند یا 50 آمپر جریان را با افت ولتاژ حدود 1.0 ولت هدایت کند. 




Trinistor ها در حالت روشن (وصل) دارای تلفات هدایتی کمتری هستند، در حالیکه زمان سوئیچینگ آن ‌ها به خصوص هنگام خاموش شدن طولانی ‌تر است. Trinistor ها قادرند که به مراتب سریعتر قطع و وصل شوند، بنابراین تلفات هدایت آن‌ ها بیشتر است.

Trinistor ترانزیستوری است که مزایای BJT و ماسفت را با هم دارد.از مهمترین مزایای استفاده از عایق بندی گیت دو قطبی ترانزیستور نسبت به انواع دیگر دستگاه های ترانزیستور ، قابلیت ولتاژ بالای آن ، مقاومت در برابر کم ، سهولت درایو ، سرعت سوئیچینگ نسبتاً سریع و همراه با جریان درایو صفر است و می تواند گزینه مناسبی برای سرعت متوسط در مدار های ولتاژ بالا ​باشد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک