_ بخش باتری ها و پیل های اِلکتریکی

باتری چیست ؟؟ (ساختار و عملکرد باتری)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : باتری وسیله ای است که انرژی شیمیایی موجود در مواد فعال خود را مستقیماً به انرژی الکتریکی با استفاده از یک واکنش  (اُکسیداسیون الکتروشیمیایی) تبدیل می کند. این نوع واکنش شامل انتقال الکترون از یک ماده به ماده دیگر از طریق یک مدار الکتریکی است.

در حالی که اصطلاح باتری به طور معمول برای ذخیره جریان الکتریکی استفاده می شود، سلول واحد الکتروشیمیایی واقعی است که برای تولید یا ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می شود.



باتری وسیله ای است که انرژی را ذخیره می کند و سپس با تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریسیته آن را تخلیه می کند . باتری های معمولی اغلب با استفاده از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی، الکتریسیته را با روش های شیمیایی تولید می کنند .



 بسیاری از مواد مختلف را می توان در باتری ها استفاده کرد، اما انواع باتری های متداول عبارتند از: قلیایی ، لیتیوم یونی ، لیتیوم پلیمر ، و نیکل-فلز هیدرید . باتری ها را می توان در یک مدار سری یا یک مدار موازی به یکدیگر متصل کرد . انواع مختلفی از باتری ها برای خرید موجود است و این نوع باتری ها در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. باتری‌ های بزرگ برای راه‌ اندازی خودروها استفاده می‌ شوند، در حالی که باتری‌های بسیار کوچک‌ تر می‌ توانند سمعک‌ ها را تغذیه کنند. به طور کلی، باتری ها در زندگی روزمره بسیار مهم هستند.



باتری ها را می توان در مدار سری یا مدار موازی به یکدیگر وصل کرد.باتری های متنوعی وجود دارد و از این نوع باتری های مختلف در دستگاه های مختلف استفاده می شود. از باتری های بزرگ برای شروع اتومبیل استفاده می شود و باتری های کوچکتر به طور کلی ، باتری ها در زندگی روزمره بسیار مهم هستند.یک سلول واحد واحد است که از طریق برخی روش ها برق تولید می کند. به طور کلی ، سلول ها از طریق یک فرآیند حرارتی ، شیمیایی یا نوری ، نیرو تولید می کنند.



برخی اصطلاحات منحصر به فرد وجود دارد که ویژگی های باتری مانند وات ساعت (میلی آمپر ساعت) ، درجه بندی C ، ولتاژ اسمی ، ولتاژ شارژ ، شارژ را تعریف می کند. جریان ، جریان تخلیه ، قطع ولتاژ ، ماندگاری ، عمر چرخه معدود اصطلاحاتی است که برای تعریف عملکرد باتری استفاده می شود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک