(Programmer) پروگرامر میکروکنترلر های Vorago (ساختار ، عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته: میکروکنترلر یک قطعه قابل برنامه ریزی است. یعنی میتوان روش کار را با توجه به نیاز برای این قطعه در قالب یک برنامه تعریف کرد. برای اینکه بتوانیم ایده و روش اجرای کار را برای میکروکنترلر به گونهای تعریف کنیم که بتواند فرایند کار را به طور دقیق اجرا کند.

به عبارت دیگر باید با میکروکنترلر سخن بگوییم و مراحل اجرای کار را با نوشتن دستورها به ترتیب به میکروکنترلر معرفی کنیم. نوشتن دستورها با قواعد خاص تعیین شده را برنامه نویسی مینامند. برای سخن گفتن از طریق متن، حروف و نمادها با میکروکنترلر نیاز به حروف، کلمات و قواعد دستوری خاص داریم که به آن زبان نوشتاری میگویند. برای برنامه نویسی میکروکنترلرها میتوانیم از زبانهای اسمبلی، زبان بیسیک یا زبان C استفاده کنیم. امروزه برای انواع میکروکنترلرها از خانواده های مختلف، کامپیوترهای کوچک و بزرگ از زبان C استفاده میشود. مزیت استفاده از زبان C این است که در یک خانواده میکروکنترلر، به راحتی میتوان برنامه دستورهای یک میکروکنترلر را با کپی کردن به میکروکنترلر دیگری انتقال داد. برای سایر خانواده های میکروکنترلر نیز میتوان با تغییر بعضی از کلید واژه ها از برنامه داخلی آنها استفاده کرد.


بارگذاری یا انتقال برنامه به میکروکنترلرهای vorago  به وسیله مدار پروگرامر (Programmer )مستقل و سازگار با نرم افزار برنامه نویسی انجام میشود. مدار پروگرامر و نرم افزار مرتبط به صورت آماده در بازار ارائه میشود.یک میکروکنترلر بدون برنامه ریزی شدن ، قابلیت کاربردی ندارد، با برنامه ریزی ، میکروکنترلر توانایی کنترل مدار های الکترونیکی را پیدا می کند. در واقع برنامه هر میکروکنترلر روح و جانی است که در آن دمیده میشود و آن را پویا و فعال می‌کند. برنامه ریزی میکروکنترلر را با استفاده از یک نرم افزار به نام مترجم (Compiler) انجام می دهند. این برنامه را به وسیله دستگاهی به نام پروگرامر در میکروکنترلر بارگذاری (Program) می‌کنند. پروگرامر یک واسطه الکترونیکی ارتباطی بین کامپیوتر و میکروکنترلر است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک