میکروکنترلر های Toshiba سری TMP47 ،  و ۴بیتی (عملکرد ، ساختار ، کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )


نکته :میکروکنترلر سری TMP47 توشیبا به دلیل داشتن حافظه و امکانات جانبی در یک تراشه اندازه مدار ­نهایی و قیمت آن نسبت به یک ریزپردازنده کاهش و همچنین ضریب امنیت افزایش می­‌یابد. این میکروکنترلر ۴ بیتی از نوع RISC میباشد و با فرکانس پایین، از ۴ بیت کلمه استفاده شده و برای پروژه های مصرف انرژی کم طراحی شده‌ است.و بیشتر در پروژه های عمومی و نظامی مورد استفاده قرار میگیرد‌

میکروکنترلرها جزء لاینفک سیستمهای تعبیه شده هستند. میکروکنترلر سری TMP47 توشیبا در واقع یک کامپیوتر کوچک و ارزان در یک تراشه است که شامل یک پردازنده ، یک حافظه کوچک و لوازم جانبی برای ورودی و خروجی قابل برنامه ریزی است. آنها به منظور استفاده در محصولات و دستگاه های کنترل شده خودکار برای انجام کارهای از پیش تعریف شده و از پیش برنامه ریزی شده استفاده می شوند.RISC مخفف کلمه  Reduced Instruction Set Computers به معنی مجموعه دستورالعمل ­‌های کاهش‌ یافته کامپیوتری است. RISC زمان عملیات را با کوتاه تر کردن چرخه ساعت دستورالعمل ­‌ها کاهش می­دهد.


میکروکنترلر های TMP47 در سیستم های تعبیه شده استفاده می شوند ، اساساً انواع مختلفی از محصولات و دستگاه هایی که ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار هستند و برای انجام کارکرد های خاص (عمومی ؛ صنعتی ؛ نظامی) ایجاد شده اند. 

از آنجا که میکروکنترلرهای TMP47 توشیبا دارای ویژگی هایی مانند میکروپردازنده داخلی ، RAM ، ROM ، رابط های سریال ، رابط های موازی ، مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) ، مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) و غیره هستند که ساخت برنامه های کاربردی در اطراف آن را آسان می کند. علاوه بر این ، محیط برنامه نویسی میکروکنترلر های توشیبا  امکانات زیادی برای کنترل انواع مختلف برنامه ها مطابق نیاز آنها ارائه می دهد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک