میکروکنترلر (تراشه) شرکت Altera سری  FLEX (ساختار ؛ کاربرد ؛ عملکردها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته: شرکت ALTERA تولید کننده میکروکنترلر و (تراشه) سری FLEX مهم‌ ترین محصولات این شرکت FPGA ، مدار های مجتمع با کاربرد خاص نظامی  می‌باشد.

یک تراشه برنامه پذیر تراشه ای است که دارای ساختار مداری منظمی است، که به طراح اجازه میدهد آنرا برای یک کاربرد خاص بکار برد. هنگامی یک تراشه برنامه پذیر از کارخانه تولید IC خارج میشود، هیچ عمل مشخـصی را انجـام نمـیدهـد. در عـوض بوسـیله خریـدار برنامه ریزی میشود تا یک عملیات مورد نیاز را برای یک کاربرد مشخص انجام دهد. که مهمترین آنها عبارتند از : گنجایش بیشتر، سرعت بیشتر، راحتی استفاده و کم شدن هزینه میباشد.

تمامی ابزار های پیاده سازی مانند میکرو کنترولر، پردازندهGPU ، DSP و FPGA نقاط قوت، ضعف و محدودیت هایی دارند. در حوزه FPGA به این معنی میباشد که انجام همه کارها با FPGA شدنی نیست یا صرفه افتصادی هزینه زمان ندارد. از این رو برای غلبه به این محدودیت ها بایستی این ابزار ها را بایکدیگر ترکیب نمود. با پیشرفت تکنولوژی این ترکیب را به داخل چیپ ها کشانده اند و دریک چیپ همه ابزار ها را ترکیب مینمایند.واژه SoC به معنی System on Chip هست و اصطلاحا به ترکیب و تجمیع زیر سیستم هایی در یک چیپ گفته می‌شود که برای اجرا سیستم عامل لازم است. باید به این نکته دقت شود که FPGA معمولا برای کار کنترل و یا پردازش در سیستم ها بکار گرفته می‌شود و در اینجا SoC هایی که دارای زیر سیستم FPGA هستند به هدف ساخت یک سیستم عامل پردازشی – کنترلی ساخته می‌شوند.

میکروکنترلرها (تراشه) FLEX از شرکت Altera شاید جزء اولین و پرکاربرد ترین قطعاتی هستند که در ساخت سیستم های کنترل کننده  و پردازنده دیجیتالی  کاربرد پیدا کردند .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک