🔬 آز مدارهای اِلکترونیکی

آز مدار های الکتریکی (سنکرن) و غیر همزمان (آ_سنکرون)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)




نکته:  مدارهای ترتیبی به دو گروه همزمان (سنکرن) و غیر همزمان (آسنکرون) تقسیم می‌شوند. فهم درست از انواع مدارهای (ترتیبی و ترکیبی ) در الکترونیک کمک بسیار به شناخت مدارات مختلف از جمله مدارات باحافظه میکند.

مدارهای ترتیبی مدارهای هستند که پیشبینی وضعیت منطقی خروجی های آنها با دانستن ورودی های فعلی مدار همیشه امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر خروجی آنها عالوه بر ورودیهای فعلی به ورودیهای قبلی مدار نیز وابسته است. مدار های ترتیبی را مدارات با حافظه هم میگویند. سلولهای حافظه ساده ترین مدار های ترتیبی هستند. این سلولها را فلیپ فالپ مینامند. این نوع مدار ها(ترتیبی) در خروجی(در هر لحظه) علاوه بر اینکه تابعی از ورودی فعلی(به ورودی همان لحظه بستگی دارد ) ، تابعی از ورودی های قبلی هم در مدار موجود میباشد. (یعنی به ورودی های قبلی هم بستگی دارد و هم ورودی همون لحظه و هم ورودی لحظات قبل از ورود به مدار ترتیبی ) موجود میباشد. مدارهای ترتیبی به دو گروه همزمان (سنکرن) و غیر همزمان (آسنکرون) تقسیم می‌شوند.




مدار های آسنکرون پتانسیل سریع تر بودن را دارند و دارای مزایای مصرف انرژی کم‌ تر،  تداخل الکترومغناطیسی کم‌ تر و ماژولار بهتر در سیستم ‌های بزرگ

در واقع بیش تر تجهیزات دیجیتالی از مدارهای سنکرون استفاده می ‌کنند اگر چه مدار های آسنکرون پتانسیل سریع تر بودن را دارند و ممکن است دارای مزایای مصرف انرژی کم‌ تر،  تداخل الکترومغناطیسی کم‌ تر و ماژولار بهتر در سیستم ‌های بزرگ باشند. مدار های آسنکرون یک حوزهٔ فعال تحقیق در طراحی مدار های منطقی هستند.بدون استفاده از منطق ترتیبی، پردازش ‌های کامپیوتری امکان ‌پذیر نخواهد بود. منطق ترتیبی استفاده از حافظه را در سیستم‌ ها ممکن می ‌کند.



همانگونه که قبلاً اشاره شد، خروجی مدارات ترتیبی پس از یک تأخیر مشخص تولید می‌ شود. مقدار این تأخیر به عوامل بسیار زیادی از جمله فرآیند ساخت قطعات مورد استفاده، دمای سیلیکون و پیچیدگی مدار بستگی دارد. اگر خروجی نهایی یک مدار به نتایج دو مدار ترکیبی دیگر وابسته باشد و این نتایج در زمان ‌های متفاوتی آماده شوند (که در واقعیت همین موضوع اتفاق می‌افتد)، مدار ترکیبی دچار یک «خطای لحظه‌ای» (glitch) می ‌شود و در نتیجه ممکن است خروجی ثابتی مطابق با عملیات مورد نظر نداشته باشد.


پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک