ic آی سی شارژ (ic charge) 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)




نکته: آی س شارژ بیشتر با حروف N؛ M شروع میشود وشماره فنی آن از اعداد فرد 5 رقمی میباشد .

برای شارژ کردن باطری باید از فرکانس مربعی استفاده کرد. به این دلیل که باطری م را اگر با ولتاژ مسقیم DC بخواهیم شارژ کنیم عمر باطری کم میشود و سرعت شارژ هم طولانی. ولی اگر از فرکانس مربعی PWM استفاده کنیم مقاومت باطری کاهش پیدا میکند و جریان بیشتری در باطری راه می افتد. در نتیجه سرعت شارژ بالا میرود و برای باطری هم ضرری ندارد.


 

حال ما اگر بتوانیم فرکانس (PWM(Pulse With Modulation رو در بیرون از  دستگاه الکترونیکی بسازیم میتوانیم بدون نیاز به منبع ، باطری دستگاه الکترونیکی را شارژ کنیم. مداری برای این منظور ارائه شده که فرکانس مربعی توسط آی سی تولید میشود و جریان خروجی آن توسط ترانزیستور موجود کنترل میشود. لازم به ذکر است دیود زنر وظیفه تثبیت ولتاژ را برعهده دارد.میزان کاربرد و سرعت عملکرد ic شارژ به میزان فرکانس PWM دریافتی بستگی دارد. آی سی شارژ جزء مهم ترین بخش ها در یک مدار الکترونیکی (شارژی _ تغذیه ) به شمار می رود. این قطعه، در فرایند تامین  و انتقال ولتاژ نقش داشته و از کار افتادن آن، منجر به بروز آسیب های جدی در مدار خواهد شد. آی سی شارژ  ، قطعه فوق العاده ظریف وآسیب پذیر و  حساسی است که به دلیل ارتباط با جریان برق، به شدت در معرض آسیب دیدگی و خرابی قرار دارد. از طرفی، عملکرد این قطعه گونه ای است که در صورت بروز مشکل، سایر بخش های دستگاه را نیز درگیر خواهد نمود.اگر این ic خراب شده و یا حالت لحیم سردی در پایه های آن ایجاد شود، هریک از بخش های مذکور، دچار مشکل شده و مشکلاتی در عملکرد کلی مدار ایجاد خواهد شد.زمانی که دستگاه دیر شارژ می‌شود یا اصلن شارژ نمی‌شود ممکن است مشکل از طرف  مدار شارژ یا آی‌سی شارژ باشد.

موارد استفاده (ic  charge) در مدار های الکترونیکی 

این ic  مکمل آیسی تغذیه میباشد. بیشتر دلیل خرابی این ic  کارکرد مداوم و بیش از حد در تمام دستگاه های  user interface  های کاربردی مثال : پاور بانک ؛ موبایل ؛ لپ تاب و تمام دستگاه هایی که نیازمند شارژ میباشند. نوع این آیسی پایه توپی یا BGA میباشد. 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک