THT مولتی تِرن Multi tern

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



مولتی ترن یک نوع پتانسیومتر است که دارای چندین دور مقاومت داخلی است که باعث می شود تنظیم کردن آن به مراتب دقیق تر و آسان تر از ولوم و پتانسیومتر های معمول است .

مولتی ترن ( multi turn) یک مقاومت متغیر شبیه به پتانسیومتر، اما بسیار دقیق‌تر است.میزان مقاومت در مولتی ترن هم با پیچاندن ولوم آن تغییر می‌کند و تغییراتش به شکل لگاریتمی است نه خطی.برای تنظیم مقدار مقاومت پتانسیومتر و ولوم می‌توان با نیم دور چرخاندن پیچ تنظیم آن‌ها را از حداقل مقدار به حداکثر مقدار رساند، ولی در مولتی ترن برای رسیدن از حداقل به حداکثر باید چندین دور پیچ تنظیم چرخانده شوند.


ولوم مولتی ترن در واقع ترکیبی از مولتی ترن (پتانسیومتر‌های دقیق) و ولوم‌های چرخان می‌باشد که به دلیل اینکه بر خلاف ولوم‌های معمول که دارای ۱ دور چرخش هستند، دارای ۱۰ دور چرخش می‌باشند، دقت بسیار بالاتری را نیز دارند.

نحوه تِست:

مولتی ترن یک نوع پتانسیومتر است که دارای چندین دور مقاومت داخلی است و باعث می شود تنظیم کردن آن دقیق تر و آسان تر از ولوم و پتانسیومتر های معمول باشد . بهترین تست آن هم تعویض در صورت شک کردن به خراب بودن قطعه میباشد . مقدار اهم آن با عوامل محیطی قابل تغییر است و در صفحه مولتی متر میتوانیم مشاهده کنیم .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک