(Programmer) پروگرامر سری میکروکنترلر های Zilog (ساختار، عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )


نکته:  مدل های مختلفی از پروگرامر برای ارائه پشتیبانی برنامه نویسی بر روی تراشه های میکروکنترلر (MCU) وجود دارد. میکروکنترلر های Zilog قدرتمند و کاربردی و در بسیاری از پروژه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

با وجود اینکه میکروکنترولرها ریزکنترلگرها و(میکروپروسسورها) ریزپردازنده ها( را از نظر فنی و ساختاری در یک شاخه قرار میدهند ولی آنها در اجزاء و عملکرد با هم تفاوتهای عمده دارند. در ریزپردازنده ها فقط  واحد پردازش به صورت مجزا به صورت یک آیسی IC( مدارمجتمع) وجود دارد که مدارهایی مانند RAM ، در آیسی های مجزا به ریزپردازنده متصل میشوند و با ROM ،واحد ورودی/ خروجی، تایمرها و تشکیل یک رایانه را میدهند. در ریزکنترلگر تمام واحدهای یک رایانه، از جمله حافظه های RAM ،ROM ،تایمرها و به صورت فشرده و یکپارچه در درون یک آیسی به نام میکروکنترلر قرار میگیرند.

پروگرامر میکروکنترلر Zilog برای برنامه ریزی حافظه فلش در سری میکروکنترلرهای Zilong  استفاده می شود. برنامه نویسی از طریق اتصال دهنده استاندارد پین 10 پین استاندارد S3F8 با استفاده از پروتکل سریال برنامه نویسی (SPGM) انجام می شود. برنامه نویسی را می توان با فشار دادن یک دکمه روی ZSP توسط یک اپراتور انسانی یا به طور خودکار توسط یک کنترل کننده خارجی با استفاده از رابط کنترلر خارجی 6 پین (ECI) در ترکیب با رابط ISP انجام داد.


ورودی و خروجی دیجیتالی ـ O/I DIGITAL در پروگرام کردن میکروکنترلر های خانواده zilog

این بخش شامل مجموعه پایه های ورودی و خروجی میکروکنترلر است، عملکرد این پایه ها از طریق دستور های تدوین شده در برنامه نویسی (پروگرام کردن میکروکنترلر Zilog) قابل تعریف است. به این ترتیب میتوانیم به ورودی یا خروجی داده های (Data)مختلف را اختصاص دهیم و حالتهای مختلف را به وجود آوریم.چگونگی قرار گرفتن بخشهای مختلف میکروکنترلر مانند مبدلD/A ،counter/Timer ،ROM ،RAM و CPU در کنار هم را معماری میکروکنترلر میگویند. معماری میکروکنترلر زمانی کامل است که اجزای آن روند مناسبی را برای اجرای دستورهای موجود در آن دنبال کنند

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک