(رِگولاتور شناسی Regulator)

رِگولاتور های نوع خطی یا سِری ولتاژ

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته: رگولاتور های نوع خطی را می توان بیشتر به دو نوع تقسیم کرد: نوع سری که یک ترانزیستور را به عنوان یک مقاومت متغیر به صورت سری بین ورودی و بار (جریان) وارد می کند. و نوع شانت که یک ترانزیستور را موازی با بار وارد می کند.

رِگولاتور خطی دارای سه پایه است .پایه وسط آن مشترک است و به زمین مدار یا منفی متصل است . پایه اول ورودی جریان و پایه سوم خروجی تثبیت شده جریان است.نکته بسیار مهم این موضوع است که جریان ورودی به آی سی رگولاتور باید بین 3 تا 8 ولت بیشتر از جریان تثبیت خروجی میباشد.



به منظور تثبیت (ثابت نگه داشتن) ولتاژ مورد نظر در نقاط مختلف مدار از آی سی های رگولاتور استفاده می کنیم. تثبیت به این منظور انجام می شود که ما در مداری نیاز به یک ولتاژ ثابت، مثلا 5 ولت dc دایم ولی نوساناتی در ولتاژ ورودی به مدار ما وجود دارد که بر عملکرد مدار تاثیر می گذارد از این رو از آی سی رگولاتور به منظور تثبیت کننده ولتاژ استفاده می کنیم.رگولاتور خطی یا سری یک رگولاتور ولتاژ به صورت مدار مجتمع است. مشــخصات الکتریکی و فیزیکــی این نــوع رگولاتورها را میتوان از کتابهای اطلاعات مربوط به کارخانه ی ســازنده و sheet Data به دست آورد.در مدار های معیوب اندازه گیری ولتاژ های قســمت هــای مختلف تنظیم کننــده ی ولتــاژ یا (رگولاتور های تغذیه در مدار) و تحلیــل ارتباط بین مقادیــر اندازه گیری شــده می توانــد شــما را در پیدا کردن عیب، کمک کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک