کد رنگی فیوز شیشه ای  color code  (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته: برای میزان اندازه گیری جریان کاری و ظرفیت فیوز شیشه ای glass fuse مشخصات به طریق دیگری غیر از چاپ مشخص می ‌شود. در فیوز شیشه ای glass fuse از نوار های رنگی استفاده می ‌شود. 

به عبارت دیگر، مقدار ظرفیت و تلرانس آن را با یک کد رنگی مشخص می ‌کنند. اندازه فیزیکی فیوز شیشه ای glass fuse نیز نشان‌ دهنده قابلیت تحمل توان یا درجه ‌بندی توان آن است. باند های نواری رنگی، منجر به یک سیستم تشخیص مقدار ظرفیت سلف می‌ شود که «کد رنگی فیوز کم فشار» ( Color Code Fuse) نام دارد. مقدار ظرفیت فیوز شیشه ای glass fuse همیشه از چپ به راست خوانده می شود .



از فیوزهای شیشه ای و سرامیکی اغلب برای محافظت از وسایل و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود. با کوچکتر شدن تجهیزات الکترونیکی ، مدارها و اجزای آن لطیف تر شده و به راحتی آسیب می بینند. فیوزها به دلیل دقت ، اندازه کوچک و قابلیت اطمینان ، روش محافظت ترجیحی هستند. فیوزها در طیف گسترده ای از درجه بندی آمپ در دسترس هستند تا از حفاظت دقیق برخوردار شوند. به طور کلی ، دو اندازه فیوز قابل تعویض کاربر یافت می شود: 1/4 "x 11/4" و 5 x 20 mm. هر کدام در رده بندی های مختلف ولت و آمپ در دسترس هستند. در یک فیوز شیشه ای ، این عنصر قابل مشاهده است ، و این امر بازرسی را آسان می کند ، در حالی که یک فیوز سرامیکی مات است. فیوز شیشه ظرفیت شکستن یا پارگی کمی دارد. معنی این امر این است که وقتی جریان یا ولتاژ زیادی وجود دارد ، عنصر فیوز ذوب می شود. بنابراین برای وسایل و وسایلی که جریان زیادی می کشند مناسب نیست.فیوزهای شیشه پایداری حرارتی کمی دارند و در شرایط گرمای زیاد خرد می شوند. از طرف دیگر فیوزهای سرامیکی می توانند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کنند و از نظر حرارتی پایدارتر هستند.



باند های نواری رنگی، منجر به یک سیستم تشخیص مقدار ظرفیت کد رنگی فیوز شیشه ای  color code   می‌ شود که «کد رنگی فیوز شیشه ای» (fuse glass Color Code) نام دارد. مقدار ظرفیت فیوز شیشه ای  color code  همیشه از چپ به راست خوانده می شود .

نویسنده: دکتر (افشین رشید )