پروگرامر میکروکنترلر های STM (نحوه عملکرد و کاربردها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:(  افشین رشید )

نکته : پروگرامر شرکت ST microelectronics قابلیت پروگرام کردن میکروکنترلرهای STM32 و STM8 را دارا می باشد و به روش SWIM که برای میکروکنترلرهای STM8 و روش SWD که برای میکروکنترلرهای STM32 می باشد این میکروها را پروگرام و دیباگ میکند.

پروگرامر میکروکنترلر های سری STM دستگاهی است که با کمک PC یا تنهایی قادر به انتقال برنامه یا تغییر تنظیمات میکروکنترلر STM به صورت یک قطعه الکترونیکی برنامه پذیر است. البته به صورت پیشفرض در قسمتی از حافظه تراشه های ۳۲ بیت شرکت ST یک برنامه ای قرار دارد که با استفاده از آن و بدون نیاز به دستگاه پروگرامر ، کاربر توانایی پروگرام کردن تراشه را  از طریق نرم افزار خواهد داشت.پروگرامر میکروکنترلر ST سخت افزاری است که جهت برنامه ریزی میکروکنترلر سری STM  از آن استفاده می شود. در واقع پروگرامر فایل "HEX  " تولید شده توسط کامپایلر را دورن تراشه قرار می دهد.  برای برقراری ارتباط بین پروگرامر و رایانه به نرم افزار ST Flash loader  مناسب میباشد. 

پروگرام کردن با استفاده از پروتکل SWD مخصوص میکروکنترلر های STM32

پروتکل SWD که مخصوص شرکت ST میباشد و با 4 پین توانایی پروگرام و دیباگ میکروکنترلر رو  فراهم می کند.این پین ها به این صورت میباشند  .

  • SWCLK
  • SWDIO
  • GND
  • VCC

در نتیجه فقط  پین های یکسان  (۴ پین بالا) که در تمام میکروکنترلرهای STM32 وجود دارد را به پروگرامر متصل کنید و عملیات دیباگ و پروگرام را به راحتی انجام دهید .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک