پروگرامر میکروکنترلر های سری LPC (ساختار ، عملکرد و کاربرد ها ) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : میکروکنترولر ها دارای کامپایلر های خاص هستند و برای برنامه‌ ­ریزی آن­را داخل دستگاهی به‌نام Programmer قرار می­‌دهند و با کابلی که به کامپیوتر متصل‌ است، برنامه در حافظه ROM آن ذخیره می­‌شود. 

میکروکنترلر های شرکت NXP سری LPC  و معماری (هسته میکروکنترلر)  آن با توجه به اهداف عمومی و ریزپردازنده‌ ها، ROM، RAM و I/O متفاوت‌ است. پروگرامر  یک دستگاه ورودی اختصاصی و یک پورت برای خروجی دارد.معمولا میکروکنترلر در تجهیزات دیگر تعبیه شده و برای کنترل ویژگی­‌ ها یا اقدامات تجهیزات استفاده می‌شود. برنامه مورد استفاده توسط میکروکنترلر در ROM ذخیره می‌شود.در شرایطی که توابع محاسباتی محدود مورد نیاز است، استفاده می‌شود. پروگرامر programmer میکروکنترلر LPC سخت افزاری است که جهت انتقال اطلاعات (گاهاٌ برنامه یا اطلاعات) از کامپیوتر به میکروکنترولرها ی سری LPC و یا حافظه ها از آن استفاده می شود.شرکت NXP میکروکنترلر های بر مبنای پروسسور ARM می سازد مانند: LPC800 و LPC1200و LPC1800 و ........ با فراگیر شدن پردازنده های ARM و کاربرد آن در انواع وسایل صنعتی، آموزشی، پزشکی و در صنایع همه گیر و پروژه های هوشمند بیشتر افراد علاقه مند در حال کوچ و حرکت به سوی پردازنده ARM  هستند.تقریبا برای هر خانواده از میکروکنترلر ها نیاز به یک نوع پروگرامر خواهیم داشت.

کامپایلر های پروگرامر programmer و  میکروکنترلر های LPC

IAR قابلیت برنامه نویسی میکرو کنترل های ارم ببه زبان های C و C++و اسمبلی ، امکان شبیه سازی برنامه نوشته شده ، پشتیبانی تمامی میکروکنترلر های ارم ، منابع اموزشی متوسط و محیط حرفه ای ، پشتیبانی از SPY-C که امکانات خیلی زیادی دارد ، سرعت اجرای بالا و سازگاری کامل با ANSI C ، توابع کتاب خانه ای کم ، نداشتن باگ های امنیتی.

Winarm : قابلیت برنامه نویسی به زبان های C و C++ ، عدم شبیه سازی برنامه ، فقط پشتیبانی Cortex-M3 از سری ARM 7  ، منابع آموزشی و مثال های زیاد ، متن باز بودن برنامه و بالطبع رایگان بودن ، داشتن توابع کتابخانه ای بالا ، 3 سال است که این نرم افزار به روز رسانی نشده است.

Keil : برنامه نویسی به زبان های Cو C++واسمبلی ، امکان شبیه سازی برنامه نوشته شده ، پشتیبانی تمام میکروکنترلر های LPC ، کاربرپسند بودن برنامه و منابع اموزشی متوسط

سایر کامپایلر ها : Cross works for ARM , Flowcode ARM, ARM ADS, تقریبا دو کامپایلر keil و IAR از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک