_ بخش 🔬 آزمایشگاه (تکثیر و گسترش نانو چیپ ها)

نانو چیپ های RFID و RTLS    

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

نکته : نانو چیپ های کاشتنی RFID و RTLS همچنین بخاطر سایز بسیار کوچک آن، برای کنترل مکان یاب افراد  به مانند ردیاب شخصی پنهان نیز می تواند استفاده شود. به طور خلاصه، برای نظارت و ردیابی انسان ها و حیوانات و هر جنبنده و متحرکی مورد استفاده دارد. اما با توجه به ابعاد نانو چیپ های کاشتنی قرار داده شده در بدن انسان که بار ارسال فرکانس ، بهترین کاربرد این نوع از جی پی اس ها برای اشخاص و حیوانات خانگی است. 

این نانو چیپ ردیاب برای ردیابی و مکان یابی بهترین کاربرد خود را ارائه می دهد. همچنین بهترین نمونه از ردیاب های موجود برای کاربرد های قضایی برای مجرمان است.با این که فرکانس کاری چیپ های RFID بسیار بی نقص ؛ قوی و منظم میباشد. و در نوع  خود بینظیر ترین در دنیا میباشد. اما بزرگترین نقص این چیپ ها این است که میتوان تمرکز فرکانسی نانو  چیپ های RFID را با فرآیندی بسیار  پیچیده بر هم زد و از مدار خارج نمود. (این نانو چیپ بسیار بی نقص است.)در پرونده های قضایی اطلاع از مکان حضور برخی مجرمین امری حیاتی بوده و  RFID بهترین GPS موجود برای چنین کاری است. برای استفاده از ردیاب RTLS و RFID به عنوان ردیاب پلیسی کاربرد بی نقصی دارد. نانو چیپ های RFID ردیاب مکانی شخصی در انواع مختلفی تولید می شوند و حتی برخی از آنها در ابعاد طراحی شده اند که قابلیت تزریق به زیر پوست را دارند.نانو چیپ های RTLS مکان یاب و RFID دارای ابعاد و وزن بسیار مناسبی است که قابلیت استفاده و نصب در یک کوله یا کیف دستی معمولی را فراهم می کند.



با نانو چیپ های RFID و RTLS این سیستم موقعیت مکانی اشخاص، افراد خاص و...، از طریق یک مرکز عملیاتی قابل تعیین و قابل ردیابی خواهد شد و مسئول سیستم می تواند در هر زمان موقعیت جغرافیای آنها را مشاهده (مانیتورینگ) نماید. در تشریح ساختار نانو چیپ های کاشتنی RFID و RTLS و مواد تشکیل دهنده آن و بیشتر چیپ ها و میکرو چیپ ها سیلیکون میباشد . با اعمال ولتاژ مناسب (ولتاژ آستانه) به محلول سیلیکونی، نیروی دافعه بر کشش سطحی سیلیکون غلبه کرده و جت تشکیل می شود. با تبخیر حلال از جت، تغییر فاز مایع به جامد صورت گرفته و مواد اولیه نانو چیپ ها تشکیل می شود.

نتیجه گیری : 

نانو چیپ های کاشتنی RFID و RTLS همچنین بخاطر سایز بسیار کوچک آن، برای کنترل مکان یاب افراد  به مانند ردیاب شخصی پنهان نیز می تواند استفاده شود. به طور خلاصه، برای نظارت و ردیابی انسان ها و حیوانات و هر جنبنده و متحرکی مورد استفاده دارد. اما با توجه به ابعاد نانو چیپ های کاشتنی قرار داده شده در بدن انسان که بار ارسال فرکانس ، بهترین کاربرد این نوع از جی پی اس ها برای اشخاص و حیوانات خانگی است. 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک