_ بخش نانو رآکتور ها و (هدایت الکتریکی)

نانو راکتور های طبیعی در تولید نانو حسگرهای اِلکتریکی

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : این نانو راکتورها انتخاب پذیر می باشند. بدین معنی که قادر به تمایز بین مولکول های مختلف بوده و تنها به مولکول های خاصی اجازه ورود به حفره داخلی خود را می دهند. علاوه بر انتخاب پذیری، سلول ها با دارا بودن منافذی در غشا که با محرک های بیرونی نظیر تغییر PH باز و بسته می شوند، دارای حساسیت نیز می باشند.

انتخاب پذیری و حساسیت ویژگی همه نانو راکتور های طبیعی است.و در تولید نانو حسگرها کاربرد دارد.

نانو راکتورها بسیار متنوع هستند. مواد ساده یا پیچیده، آلی و معدنی با هدایت الکتریکی، حجم و حفره بافت ها به عنوان نانو راکتور به کار می روند. بر خلاف میکرو راکتور ها، فضای واکنش درون نانو راکتورها برتحرک و بر هم کنش های بین مولکول های درون آن بسیار اثر می گذارند.

بنابراین نانو راکتور تنها یک ظرف نگهدارنده ساده نیست و نقشی مهم در فرآیند الکترو  شیمیایی دارد. نانو راکتورها موادی نسبتا نوین است، اما در طبیعت از دیرباز فرآیندهایی مختلف از نانو راکتور ها استفاده می گردد.انجام واکنش های الکترو شیمیایی در فضاهای محدود با ابعاد نانومتر و حجم میکرومتر منجر به  تغییر در سینتیک و مسیر کل فرآیند می گردد. به چنین فضاهای محدود شده ای که جهت انجام واکنش های مشخص الکتروشیمیایی به کار می روند نانو راکتور می گویند . نانو راکتورها محفظه های بسیار کوچکی با ابعاد نانومتر هستند که با محافظت از کاتالیزور ها در برابر تاثیرات محیطی و نیز محصور کردن واکنشگرها و کاتالیزور ها در فضای کوچک به مدت طولانی، پتانسیل زیادی برای بهبود تبدیل های الکترو شیمیایی دارند. در واقع نانو راکتورها موادی متخلخل هستند که یکی از ابعاد آنها در مقیاس نانو است. 

نتیجه گیری : 

یکی از سیستم های کاتالیزوری نانو راکتورها هستند. یکی از کاربرد های نانو راکتورها در هدایت الکترونیکی موادی متخلخل می باشند که ابعاد آنها کوچک تر از 011 نانومتر است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک