_ بخش (نانو ساختار اِلکتریکی خود سازمان دِهی شده)

نانو ساختار اِلکتریکی خود سازمان دِهی شده DND میتوانند به صورت خالص و یا ترکیبی از چند ماده مختلف  تشکیل گردند

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید )

نکته : موادی که در هر سه بعد دارای اندازه ی نانو متری می باشند و هیچ بعد آزادی ندارند. بر اساس برخی دسته بندی ها به این دسته از نانو ساختار ها، نانو ذرات نیز گفته می شود. عوامل تاثیرگذار بر خواص نانو ذرات، اندازه و جنس ذرات هستند.

نانو ذرات کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف مانند اتومبیل (ضد خش کردن بدنه، ضد بخار کردن شیشه ها، الستیک های مقاوم و...(، پزشکی )ساخت دارو های جدید، تشخیص عالیم بیماری ها و ...(، تصفیه آب و فاضلاب، الکترونیک، صنایع نظامی) و... دارند. نانو ذرات میتوانند بسته به کاربردشان در اشکال مختلف مانند کروی، بیضوی، مکعبی، منشوری، ستونی و... ساخته شوند. نانو ذرات ممکن است از یک جزء تشکیل شده باشند یا اینکه ترکیبی از چند جزء ماده باشند. همچنین نانو ذرات میتوانند به صورت خالص و یا ترکیبی از چند ماده مختلف باشند.


این تقسیم ‌بندی نانو مواد (نانو ساختار ها) یک تقسیم‌ بندی ظاهری و بی ‌ارزش نیست. این سه نوع نانو ساختار، هم از جهت سنتز و تولید، و هم از جهت خواص و کاربرد ها تفاوت‌ های اساسی با هم دارند. به طور کلی خواص الکتریکی، نوری، مغناطیسی، سطحی و غیره این سه ساختار با یکدیگر تفاوت ‌های اساسی دارند و بالطبع کاربرد هایشان نیز متفاوت است.پایه اصلی نانو تکنولوژی بر استفاده از مواد است. هر ماده ‌ای در فضا دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است. اگر در ماده ‌ای حداقل یکی از این سه بعد در محدوده نانو متری باشد به آن یک ماده، یک نانو ساختار گویند.در مورد محدوده نانومتری تعریف پذیرفته شده‌ای وجود ندارد اما یک تعریف مقبول‌تر محدوده‌ای بین یک تا صد نانومتر است.حتی با وجود ابعاد چند صد نانومتری در یک ماده، باز هم آن را یک نانو ساختار می ‌نامند. در واقع تعریف ناحیه 1 تا 100 نانو متر برای داشتن یک تعریف و استاندارد است.



نتیجه گیری : 

موادی که در هر سه بعد دارای اندازه ی نانو متری می باشند و هیچ بعد آزادی ندارند. بر اساس برخی دسته بندی ها به این دسته از نانو ساختار ها، نانو ذرات نیز گفته می شود. عوامل تاثیرگذار بر خواص نانو ذرات، اندازه و جنس ذرات هستند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک