میکروکنترلرهای PIC24  میکروکنترلر 16 بیتی (ساختار و کاربرد و نحوه عملکرد ها ) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: میکروکنترلـر ، PIC24H و PIC24F از میکرو کنترلر های کاربردی  و پروژه پذیر 16 بیتی MCU میباشد.میکروکنترلرهای PIC هنگام برنامه نویسی دستگاه های روباتیک به سرعت ساختار کامپیوترها را جایگزین می کنند. 

این میکروکنترلرها کوچک هستند و می توان آن را برای انجام تعدادی کار برنامه ریزی کرد و برای پروژه های رباتیک و عمومی و صنعتی ایده آل است. یک برنامه ساده با استفاده از رایانه نوشته می شود ، سپس در میکروکنترلر بارگیری می شود که به نوبه خود می تواند یک دستگاه روباتیک یا یک پروژه صنعتی را کنترل کند. هر وسیله ای که اطلاعاتی را ذخیره­ و اندازه­‌گیری­‌ می‌­کند ، از میکروکنترولر در طراحی مدار آن استفاده‌ شده‌ است. میکروکنترلر  pic24 یک مدار مجتمع یا چیپ الکترونیکی است که عملکرد آنها از قبل برنامه‌­ریزی شده است. انواع میکروکنترولرهای pic با طول کلمه متفاوت (۱۲۸،۶۴،۱۶،۸،۴ ) بیتی در بازار موجود است که برای کنترل دستگاه ­‌هایی که نیاز به کنترل دارند جاسازی‌ می‌­شود ، مانند ماشین­‌ های اداری، لوازم ­‌خانگی ، ربات ها وسایل‌ نقلیه و بسیاری از ابزارها و مدارات هوشمند  صنعتی _عمومی استفاده میگردد. میکروکنترلر pic24 از اجزایی تشکیل می­‌شود که مهمترین آن پردازنده است. 

قابلیت های ریزکنترلر های ۱۶ بیتی (PIC24)

از سری ریزکنترلر های ۱۶ بیتی PIC هستند که حافظه بیشتر، سرعت بالا و کارکرد بالا از ویژگی­‌های این سری است و سرعت پردازش آن حداکثر تا ۲۵۰ مگاهرتز نیز می‌­رسد. سری PIC24H و PIC24F در این سری CPU توسعه یافته و سرعت آن تا ۷۰ MIPS می­‌رسد.معماری عملکردبالا شامل لوازم از خانواده PiC24 است. این میکروکنترلر ها از معماری ۱۶ بیت کلمه برنامه همراه با بسته جایگزین ۱۸ تا ۱۰۰ پایه استفاده‌می‌­کند. لوازم pic24 دارای عملکرد بالا با ترکیب کردن مبدل آنالوگ به دیجیتال هستند. تمام میکروکنترلر های خانواده pic24 از معماری RISC پشتیبانی‌می‌­کنند. این تراشه ویژگی‌­های پایه، ۳۲ سطح عمق و چندین وقفه داخلی و خارجی را بهبود‌ داده‌است.


معماری این میکروکنترولر بر اساس معماری Harvard و کلمه PIC مخفف «Peripheral Interface Controller» است که شرکت میکروچیپ آن­‌را ارائه کرده‌است. این ریزکنترلر دردسته میکروکنترلر های یکپارچه دسته بندی می­‌شود. در این میان سری میکروکنترلر های ۱۶بیتی pic 24 ازجمله موفق­ترین نوع است که مهمترین دلیل آن به­‌روزرسانی مداوم تکنولوژی این تراشه در دستگاه­‌های لوازم خانگی و رفع نیازهای مشتریان‌ است. 

برخی قابلیت های میکروکنترلرهای سری 24 :

_ امکانات داخلی نظیر ماژول ساعت – تقویم ،

 _حافظه برنامه با حجم بالا 

_ رجیسترهایی با امکان دوبل شدن (32 بیتی) و ...

این تراشه از برنامه­‌نویسی C ، اسمبلی و بیسیک C پشتیبانی می‌­کند. تراشه PIC24 در میان صنعتگران بسیار محبوب است. از ویژگی­‌های آن مصونیت در برابر‌ نویز ، قابلیت برنامه­‌ ریزی­‌ سریال و دسترسی گسترده است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک