میکروکنترلر 8 بیتی Pic10 و pic12 (ساختار و عملکرد؛ کاربردها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته : Pic10 اولین ریزکنترلر های سری PIC که ۸ بیتی هستند و ابعاد آن بسیار کوچک و  ۶ پایه دارند. با توسعه میکروکنترلر ها سرعت این سری حداکثر ۱۶ مگا هرتر است. Pic12 هزینه‌ کم ، استفاده آسان و ۸ پایه از ویژگی­‌ های این ریزکنترلر ها است و حداکثر سرعت ۳۲ مگاهرتز دارند و از سری میکروهای ۸ بیتی هستند.

ساختار و معماری میکروکنترلر های ۸ بیتی PIC به صورت  معماری پایه خطی که میکروکنترلر های خانواده PIC10F و برخی از خانواده PIC12 در این دسته قرار می‌­گیرند. این ابزارها از ۱۲بیت برنامه با ۶ به ۲۸ پایه جایگزین استفاده‌ می‌­کنند. مجموعه ویژگی­‌های مشخص از معماری پایه راه‌ ­حل­‌های سودآوری ارائه می­‌دهد. این معماری برای ابزار هایی که از باتری استفاده‌ می­‌کنند بسیار مناسب‌ است. سری PIC10F200 با ۸ بیت حافظه فلش با یک بسته ۶ پایه ­‌ای است. عبارت  میکروکنترلر PIC از سر کلمه های Programmable Interface Controller گرفته شده که به معنای کنترل کننده های ارتباطی برنامه پذیر است . این میکروکنترلر ها ساخت کمپانی میکرو چیپ می باشند میکروکنترلر های سری 10 pic  این نوع تراشه ها از نوع 8 بیتی و 6 پایه هستند که دارای امکاناتی نظیر مقایسه کننده های داخلی ، مبدل آنالوگ به دیجیتال ، اسیلاتور داخلی و قابلیت غیر فعال کردن پایه ریست ، امکان پروگرام کردن در مدار و ... می باشند. حافظه برنامهء این میکروکنترلرها با حجم 250W تا 500W و حافظه داده آنها بین 16 تا 24 بایت (رم) طراحی شده است. میکروکنترلر های سری Pic 12 این نوع تراشه ها از نوع 8 بیتی و 8 پایه هستند که دارای امکانات بیشتری نسبت به سری 10 هستند . مبدل آنالوگ به دیجیتال ، مقایسه کننده داخلی ، تایمر WDT ، تایمر0 ، تایمر 1 با قابلیت استفاده از اسیلاتور LP خارجی ، اسلاتور داخلی ، غیر فعال کردن ریست ، امکان پروگرام کردن در مدار و ... از امکانات تراشه های سری 12 می باشد .

قابلیت ها و مزایای میکروکنترلر های pic 10 و pic 12 : 

- پین های خروجی جریان بالا برای درایو LED
- اسیلاتور داخلی با دقت بالا و فرکانس 8 مگاهرتز
- کلاک زمان واقعی و  کانتر 8 بیتی با تقسیم کننده فرکانس 8 بیتی
- واحد ADC با 2 کانال 8 بیتی
- دارای مقاومت های Pull Up داخلی ضعیف
- تایمر نگهبان با اسیلاتور RC داخلی
- واحد برنامه ریزی سریال ICSP
- واحد عیب یابی داخلی ICD
- Power On Reset

در  ساختار معماری ذخیره­‌ سازی و کانال­ های سیگنال (سری pic 10 و pic 12) برای هر مجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد‌ شده است. این معماری کل داده‌­ها را در CPU ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل ­‌ها و داده ذخیره­‌ شده درون کانال­‌های داخلی میکروکنترولر را فراهم می­‌کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک