میکروکنترلر موتورولا سری 6845 (8بیتی) ساختار داخلی ؛ عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : میکروکنترلر موتورولا سری 6845 یک میکرو پروسسوری قدرتمند 8 بیتی CISC است با یک داده خارجی 16 بیتی سال 1976 بر اساس معماری Harvard تولید گردید. ودر حال حاضر منسوخ میباشد و در پروژه های صنعتی ؛ عمومی ؛ نظامی مورد استفاده قرار میگیرد.

توسعه سری 6845 از سال 1976 به عنوان پروژه سیستم رایانه پیشرفته موتورولا در سیلیکون (MACSS) با هدف توسعه یک معماری قدرتمند جدید که با عقب سازگار نبود با ریزپردازنده 8 بیتی موتورولا 6845 آغاز شد. این یک تصمیم تجاری ریسک در آن زمان بود ، زیرا روش اینتل برای حفظ سطوح مختلف سازگاری به عقب از طریق تمام ریز پردازنده های پرچمدار آنها بود.علیرغم عدم سازگاری با 6845 ، 68000 وسیله ای محبوب بود که بطور گسترده در ایستگاه های کاری مبتنی بر یونیکس و سایر سیستم های رومیزی حرفه ای مانند رایانه های سری Hewlett-Packard 9000 پیاده سازی شد. در نهایت 6845 به بازار مصرف نفوذ کرد و به عنوان CPU برای رایانه های اپل لیزا و مکینتاش انتخاب شد. در اوایل دهه 1990 ، Texas Instrument ها برای محاسبات نمودار TI-89 و TI-92 از سری 6800 موتورولا به عنوان CPU استفاده می کردند.

میکروکنترلر ۸ بیتی، عملیات محاسباتی و منطقی را اجرا می­‌کند. مانند میکروکنترلر ۸ بیتی کمپانی Motorola سری 6845 که  منسوخ شده است.موتورولا یکی از بهترین سازنده های میکروکنترلر میباشد و میکروکنترلر های این کمپانی در پروژه صنعتی و سیستم های نظامی و موشک های هدایت شونده و پروژه های عمومی و رباتیک  کاربرد های بسیاری دارد.میکروکنترلر سری 6845 موتورولا از نوع Embedded Memory Microcontroller میباشد .میکروکنترلر با حافظه جاسازی‌ شده نوعی تراشه‌ است که تمام بلوک­‌ های توابع در داخل آن تعبیه شده‌ است. 

معماری Harvard در میکروکنترلر های  کمپانی Motorola سری 6845

در این ساختار معماری ذخیره ­‌سازی و کانال­های سیگنال برای هر مجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد‌ شده است. این معماری کل داده‌ ­ها را در میکروکنترلر ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل ­‌ها و داده ذخیره ­‌شده درون کانال­‌ های داخلی میکروکنترولر را فراهم می ­‌کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک