میکروکنترلر Motorola موتورولا (سری 68000) نحوه ساختار ؛ عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

نکته: میکروکنترلر Motorola سری 68000 (" شصت و هشت کی ") یک میکروکنترلر 16/32 بیتی است CISC ریزپردازنده در سال 1979 توسط موتورولا معرفی شد.این میکروکنترلر در پروژه های نظامی؛ عمومی ؛ صنعتی کاربرد داشت.این میکروکنترلر با ساختار معماری Harvard میباشد.

میکروکنترلر سری 68000 موتورولا برای عملکرد بالا در عملیات دستکاری­‌ داده استفاده می­‌شود. این تراشه از ماژول­‌ یکپارچه­‌ سازی سیستم، زمان پردازش واحد و ماژول سریال سری استفاده‌ می­‌ کند. CISC مخفف کلمه complex instruction set computer به معنی مجموعه دستورالعمل­‌ های پیچیده کامپیوتری است که به کاربر اجازه می­‌دهد یک دستورالعمل را جایگزین چندین دستورالعمل پیچیده کند. اگر چه هیچ رایانه ای رومیزی مدرن مبتنی بر پردازنده های سری 68000 نیست ، اما پردازنده های مشتق هنوز به طور گسترده در سیستم های تعبیه شده مورد استفاده قرار می گیرد. موتورولا توسعه معماری سری 68000 را در سال 1994 متوقف کرد .میکروکنترلر ۱۶ بیتی با دقت و عملکرد بیشتری نسبت به ۸ بیتی عملیات را اجرا می­‌کند. میکروکنترلر ۳۲ بیتی در دستگاه‌­های کنترل‌ شده خودکار استفاده می­‌شود که با ۳۲ بیت تمام عملیات منطقی و محاسباتی را انجام‌ ­دهد.

موتورولا یکی از بهترین سازنده های میکروکنترلر میباشد و میکروکنترلر های این کمپانی در پروژه صنعتی و سیستم های نظامی و موشک های هدایت شونده و پروژه های عمومی و رباتیک  کاربرد های بسیاری دارد.میکروکنترلر سری 68000 موتورولا از نوع Embedded Memory Microcontroller میباشد .میکروکنترلر با حافظه جاسازی‌ شده نوعی تراشه‌ است که تمام بلوک­‌ های توابع در داخل آن تعبیه شده‌است. 


معماری Harvard در میکروکنترلر های  کمپانی Motorola سری 68000

در این ساختار معماری ذخیره ­‌سازی و کانال­های سیگنال برای هر مجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد‌ شده است. این معماری کل داده‌ ­ها را در میکروکنترلر ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل ­‌ها و داده ذخیره ­‌شده درون کانال­‌ های داخلی میکروکنترولر را فراهم می ­‌کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)