میکروکنترلر (تراشه) 8 بیتی خانواده D70 کمپانی NEC  سری V20 و V25 (ساختار ؛ عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : میکروکنترلر  عمومی 8 بیتی خانواده D70 کمپانی NEC  سری V20 و V25 یک میکرو کامپیوتر کوچک و کم هزینه، طراحی شده است به انجام وظایف خاصی از سیستم های جاسازی شده مانند نمایش اطلاعات مایکروویو را، دریافت سیگنال از راه دور، و غیره است. برنامه ریزی این سری از  میکروکنترلر مقداری سخت میباشد.

میکروکنترلر عمومی 8 بیتی خانواده D70 از پردازنده ، حافظه ( RAM ، ROM ، EPROM ) ، پورت های سریال ، لوازم جانبی ( تایمر ، پیشخوان )و غیره تشکیل شده است. میکروکنترلر ها بر اساس مجموعه های حافظه ، معماری ، بیت ها و دستورالعمل ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در زیر لیست انواع آنها وجود دارد. میکروکنترلر 8 بیتی سری D70 کمپانی NEC از این نوع میکروکنترلر برای انجام عملیات حسابی و منطقی مانند جمع ، تفریق ، تقسیم ضرب و غیره استفاده می شود. و مناسب پروژه های عمومی میباشد.


این نوع میکروکنترلر به گونه ای طراحی شده است که میکروکنترلر دارای کلیه برنامه ها و حافظه داده ها ، پیشخوان ها و تایمرها ، وقفه ها ، درگاه های I / O بر روی تراشه تعبیه شده است.و با  استفاده از دستورالعمل RISC چرخه اجرای فرمان کامپیوتری کاهش یافته و با کوتاه کردن چرخه ساعت در هر دستورالعمل ، زمان عملیاتی را کاهش می دهد.

معماری Von Neumann در میکروکنترلر (تراشه) 8 بیتی خانواده D70 کمپانی NEC  سری V20 و V25 

در این معماری برای دستورالعمل و داده یک مسیر داده یا کانال وجود دارد بنابراین CPU یک عمل واحد را در یک زمان انجام می‌ ­دهد. این عمل ممکن است خواندن یا نوشتن روی داده یا استخراج مجموعه ای از دستورالعمل­‌ها از حافظه باشد. بنابراین عمل استخراج و انتقال ­‌داده نمی­‌تواند همزمان با استفاده از یک کانال مشترک انجام‌ شود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک