میکروکنترلر (تراشه) شرکت Altera سری  MAX_V (ساختار ؛ کاربرد ؛ عملکردها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )


نکته : میکروکنترلر (تراشه) کمپانی Altera  سری MAX_V دارای قابلیت های منحصر بفردی میباشند طراحی میکروکنترلر (تراشه) با کارکرد مشخص،  همانند یک نوار خام که بتوان از طریق programer طراحی داخلی آن را عوض کرد. 

کمپانی ALTERA  در سبد محصولات خود طیف وسیعی از FPGA های قابل برنامه ریزی دارد که با کمک آنها می توان هر مدار منطقی پیچیده را در یک تراشه تحقق داد. علاوه بر آن در نسل های جدید مانند سری MAX_V می‌توان ترکیبی از مدارات آنالوگ و دیجیتال را در یک (تراشه) ترکیب و پیاده سازی نمود.اگر درپی انتخاب تراشه FPGA هستید که  توان پردازشی بالا،  توان مصرفی کم و قیمت مناسب داشته باشد باید در خانواده Altera   سری MAX_V جستجو  کنید. نهایت منابع، سرعت و Bandwidth در سری MAX_V قرار دارد. این سری حد اکثر چیپ های Altera است.  یکی از کاربرد های این خانواده از کمپانی ALTERA در مدیریت و ساخت تجهیزات شبکه بسیار پر سرعت می باشد. مانند شبکه های ۱۰۰G و کاربرد های دیگر  در روترها و سوییچ های شبکه های مخابراتی میباشد.

به طور کلی هر پردازش محاسباتی را میتوان با FPGA انجام داد. این مسئله به این دلیل است که عملا میتوان توسط یک FPGA یک پردازنده را طراحی کرد و در نتیجه میتوان همه ی پردازش هایی که با پردازنده های دیگر انجام می شود را با FPGA انجام داد.نکته ای که FPGA را در زمینه پردازش و محاسبات از سایر رقبا مانند پردازنده ها برتر می کند، ساختار موازی FPGA و توانایی بهینه سازی تعداد گیت های مصرفی برای پیاده سازی یک عملیات محاسباتی است. به لحاظ تاریخی، FPGA ها در ابتدا رقبای CPLD ها محسوب می شدند اما رفته رفته با افزایش توان پردازشی آنها امروزه FPGA ها تحت عنوان یک سیستم کامل بر روی تراشه (SOC) در بازار ارائه می شوند. منظور از SOC پیاده سازی کامل یک سیستم بر روی تراشه است که از معروف ترین آنها SOC های مبتنی بر FPGA ها است.


میکروکنترلرها (تراشه) MAX_V از شرکت Altera شاید جزء اولین و پرکاربرد ترین قطعاتی هستند که در ساخت سیستم های کنترل کننده  و پردازنده دیجیتالی  کاربرد پیدا کردند .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک