میکروکنترلر (تراشه) FPGA    سری SPARTAN   شرکت XILINX  (ساختار ؛ کاربرد ؛ عملکرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته: اسپارتان ها (SPARTAN) جزو ارزان ترین FPGA های Xilinx میباشند. و ساده ترین I/O نسبت به کاربرد را دارا هستند. این سری در سه دسته Spartan-3Spartan-6 و Spartan 7 تولید می شوند.

 سری خانواده Spartan 3  دیگر توسط Xilinx تولید نمی‌شوند سری اسپارتان ۶ هنوز تولید می شوند اما ادامه تولید این چیپ ها توسط xilinx در هاله ای از ابهام وجود دارد زیرا دیگر از نظر نرم افزاری پشتیبانی نمی‌شوند و نرم افزار های کد نویسی آن یعنی ISE عملا از سال ۲۰۱۴ دیگر بروز رسانی نشده است. در حال حاضر تنها چیپ با تکنولوژی ساخت ۴۵nm فقط خانواده Spartan 6 می باشد. 

اولین میکروکنترلر(تراشه) FPGA سری SPARTAN3 از  شرکت   XILINX که عملکرد و پهنای باند بیشتری را از آنچه قبلاً ممکن بود ارائه می داد ، و استانداردهای جدیدی را در صنعت منطق قابل برنامه ریزی تنظیم می کرد. پلتفرم Spartan-3E با اضافه کردن ویژگیهای جدید که باعث بهبود عملکرد سیستم و کاهش هزینه پیکربندی می شود ، موفقیت پلتفرم قبلی Spartan-3 را تقویت می کند. به دلیل کم هزینه بودن فوق العاده ، FPGA های نسل Spartan-3 به طور ایده آل برای طیف گسترده ای از پروژه های الکترونیکی مصرفی از جمله صنعتی ؛ عمومی ؛ نظامی مناسب میباشد.

در ابتدا قرار بود اسپارتان ۷ پکیجی با ۱۴۴ پایه به صورت TQG داشته باشند که بتوان آن ها را در برد های دولایه به راحتی مونتاژ نمود اما متاسفانه بعد از تولید اسپارتان ۷، این پکیج از تولید خط خورد و اسپارتان ۷ دیگر پیج TQG ندارد. شاید دلیل اصلی محبوبیت این خانواده در همین موضوع باشد. چون می توان برای پکیج های TQG برد های دو لایه طراحی نمود. اما یکیج های دیگر تمام خانواده های xilinx به صورت BGA هستند که باید برد های چند لایه برای آن طراحی نمود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک