میکروکنترلرهای ( Tiny _AVR ) ساختار و نحوه عملکرد (مهندسی برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته: میکروکنترلرهای ( Tiny _AVR) میکروکنترلری با اهداف کلی و با بیش از 4 کیلو بایت حافظه فلش و 128 بایت حافظه استاتیک و قابل برنامه ریزی است.(منظور از حافظه استاتیک SRAM و حافظه قابل برنامه ریزی EEPROM است) 

میکروهای مدل tiny توانایی های عظیمی دارند.بـه خـاطر کوچک بودن و داشتن MCU بسیار پر قدرت به اینگونه میکروها نیاز فراوانی هست آنهـا بـه هـیچ منطـق خارجی نیاز نداشته و به همراه یک مجتمع مبدل آنالوگ به دیجیتـال و یـک حافظـه قابـل برنامـه ریـزی EEPROM قابلیتهای خود را ثابت می کنند. میکروکنترلر Tiny _avr در واقع یک کامپیوتر کوچک است که تمام قسمت های پردازنده، رم، هارد، بایوس، مبدل آنالوگ به دیجیتال و … را در خود جای داده است و می توان آن را به تنهایی در هر پروژه ای استفاده کرد. این خانواده منحصر به میکروکنترلرهای با تعداد پایه محدود و کم بوده که جهت کاهش قیمت و ابعاد کوچک برای پروژه های کاربران، بهینه سازی شده اند.

برخی از خصوصیات خانواده TINY عبارتند از:

  • _سایز بسیار کوچک نسبت به خانواده های دیگر
  • _مصرف توان کم
  • _قیمت مناسب
  • _حافظه فلش کم (در حدود 0.5 تا 16 کیلو بایت)
  • _مبدل آنالوگ به دیجیتال (محدود)
  • _ پورت سریال (نرم افزاری)

نکات کلیدی و سودمند مدل Tiny : 

آنها به منظور انجام یک عملیات ساده بهینه سازی شده و در ساخت وسایلی که به میکروهای کوچک احتیاج است کاربرد فراوان دارند. کارایی عظیم آنها برای ارزش و بهای وسایل موثر است. معمولا تعداد پایه های خانواده TINY بین 6 تا 14 پایه میباشد.میکروکنترلرها با توجه به قابلیت هایی که دارند به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این قسمت ها برای استفاده در یک پروژه خاصی کاربرد خواهد داشت. به همین دلیل نمیتوان گفت که برخی از میکروها خیلی ضعیف هستند و کاربردی ندارند بلکه شاید برای یک پروژه کوچک بسیار مناسب باشد.

میکرو AVR Tiny استفاده های گوناگونی در صنعت و رباتیک و سیستم های روزمره دارد. این میکروکنترلرها انواع مختلفی دارند. با توجه به اینکه در بازار مدل‌ها و سری های مختلفی از میکروکنترلرها وجود دارد برای ساخت و اجرای یک پروژه، ابتدا باید تمام موارد و امکاناتی که نیاز است را در نظر بگیریم و با توجه به آن میکروکنترلر را انتخاب کنیم. ممکن است میکروکنترلرهای خانواده TINY برای پروژه ما در هر سطحی (الکترونیک _ رباتیک _ صنعتی) مناسب باشد.


پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک