میکروکنترلر XEMICS سری XE8000  ساختار عملکرد و کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )


نکته :میکروکنترلر خانواده از XEMICS  ویژگی های پیشرفته آنالوگ با پردازنده  اختصاصی RISC به نام CoolRISC در همه میکروکنترلر های XE8000 ترکیب شده است. میکروکنترلر XEMICS سری XE8000 سری کم قدرت 8بیتی است . و مناسب پروژه های سبک و ابتدایی میباشد.

میکروکنترلر های Xemics سری XE8000 میکروکنترلر 8 بیتی کم قدرت مناسب پروژه های ابتدایی طراحی شده اند. آنها حافظه برنامه و داده های قابل توجهی را با عملکرد حداکثر 20 MIPS ارائه می دهند. همه  میکروکنترلرهای Xemics سری XE8000   برنامه نویسی خود را برای ارتقاء سریع ، ایمن ، مقرون به صرفه در مدار ارائه می دهند. و معماری آن بر اساس معماری Harvard است. اساس آن کاهش مجموعه‌ ­دستورالعمل کامپیوتر ها میباشد (RISC).  این معماری داده ­‌ها و برنامه را به‌ ­صورت مجزا ذخیره و همزمان از آن­ها استفاده می ­‌کند. این خانواده از میکروکنترولر برای تراشه‌­ هایی که از حافظه فلش برای ذخیره برنامه استفاده‌ می ‌­کنند، در مقابل با EPROM قابل ­‌برنامه ­‌ریزی، EEPROM یا ROM که میکروکنترلر های دیگر هم­زمان آن­ها را بکار می ­‌گیرند، مناسبترند. حافظه فلش یک حافظه قابل ‌­برنامه‌­ریزی غیر قابل‌­ تغییر است .اگر چه در این معماری دستورات سریعتر انجام‌ ­می ‌­شوند، نوشتن برنامه مشکل ‌­تر است. میکروکنترلر های Xemics سری XE8000 نام میکروکنترولر بر پایه معماری RISC است.



میکروکنترلرهای ۸ بیتی Xemics سری XE8000 بر اساس فناوری RISC برای ارائه درجه جدیدی از آزادی به کاربران MCU طراحی شده است. این ارائه می تواند طیف 8 بیتی که ترکیبی از عملکرد بسیار بالا، قابلیت های زمان واقعی، پردازش سیگنال دیجیتال، توان کم، بهره برداری ولتاژ کم ، در حالی که حفظ یکپارچگی کامل و سهولت در توسعه در این سری  از میکروکنترلر وجود دارد، این خانواده از محصولات انتخابی ایده آل، برای پروژه های کوچک و یا برای پروژه های ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )