میکروکنترلر های (STM خانواده)(STM(M41T00SM6F (ساختار داخلی ؛ نحوه عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : به دلیل قیمت ارزان ، سرعت  بسیار زیاد و توان مصرفی پایین این میکروکنترلر های کاربردی (STM(M41T00MF؛ اکثر سیستم های نهفته (مثل سیستم هایی با حجم کوچک و امکانات بالا) از این میکروکنترلر استفاده می کنند. این میکروکنترلر 8 بیتی ساخت شرکت STMicroelectrons میباشد. (این میکروکنترلر عملکردی مشابه میکروکنترلر های AVR Tiny از شرکت AMTEL  را دارا میباشد.)

میکروکنترلر های STM ترکیبی بی نظیر از سیلیکون و سرعت و کارایی در پروژه ها ، برنامه ریزی و پروگرام آسان تر را در خود جا داده است . میکروکنترلر ۸ بیتی (STM (M41T00SM6F از فناوری  (SoC) در عملکرد خود استفاده میکند. بعضی از میکروکنترولرهای STM برای یک دستگاه خاص مثل سیستم­‌ های‌فضایی، رباتها و … طراحی شده و شامل این بلوک عملکرد خاص‌اند. این بلوک­‌ها پورت­‌های اضافی برای انجام عملیات خاص در میکروکنترلر دارند. بیشتر سری میکروکنترولر های ۸ بیتی (STM(M41T00MF در پروژه های برق­‌ و­ الکترونیک مصرف بالایی دارند. برنامه نویسی این دسته با زبان C و بیسیک انجام می‌­شود. تمام برنامه­‌های نوشته‌ شده برای همه میکروکنترولر های ساخت شرکت ST یکسان ولی با ثبات­های متفاوت‌ است.
ساختار و موارد کاربرد های میکروکنترلر های سری  (STM(M41T00SM6F

میکروکنترلر های سری  (STM (M41T00SM6F دارای ۳۲ رجیستر ۸ بیتی که مستقیما به ALU متصل است. تعداد دستورالعمل­‌های آن نسبتا کم است که معمولا در یک کلاک انجام می­‌شوند. SRAM، Flash و EEPROM بر روی یک تراشه گنجانده شدند که نیاز به حافظه خارجی در حداکثر دستگاه ­‌ها حذف‌ شود. در چندین تراشه از این خانواده STM برای اضافه کردن حافظه داده اضافی از باس‌­های موازی خارجی استفاد‌ه شده‌ است. تمامی دستگاه ­‌ها به‌ ­جز تراشه STM8 شامل رابط سریال که برای اتصال تراشه سریال فلش و EEPROM هستند. بیشترین کاربرد این میکروکنترلر در سیستم هایی از قبیل ؛ رباتیک؛ اتوماسیون خانه ؛ اتوماسیون های صنعتی ؛  درایور موتور و پروژه های مشابه میباشد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک