سنسور فشار سنج ھای نوری ( gauges strain optical sensor) نحوه عملکرد _ ساختمان داخلی (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته: سنسورھای نوری مبتنی بر تکنولوژی فایبر براگ (FBG یک راه حل قابل اعتماد و امن برای برنامهھای کاربردی تست ھای متعدد، از جمله در تست ساختاری و ساخت و ساز سبک وزن ھستند.

در حال حاضر سنسورھا به روشھای نوری، نیم ھادی ، خازنی و LE ساخته می شوند.فشار نیرویی است که برواحد سطح وارد می شود.برای اندازه گیری فشار از سنسور فشار نوری  استفاده می شود که عملکرد آن بر پایه تبدیل فشار به سیگنال خروجی است این سنسور فشار سنج ھای نوری ( gauges strain optical sensor) جهت کنترل و مانیتورینگ در صنایع مختلف استفاده می شود

سنسورھای نوری : این دسته از سنسورھا تصویر اثر انگشت را از طریق فشار دادن سر انگشتان بر روی لنز و منبع نوری ثبت می نمایند. صفحه این سنسورھا از الماس صنعتی (LANTAN )ساخته

شده است.

سنسورھای اثر انگشت نیمه ھادی : در این سنسورھا ، تصاویر اثر انگشت با تغییر در بار الکتریکی با توجه به فشار و ضربه حرارتی از انگشت به سنسور و یا با استفاده از میدان مغناطیسی یا امواج مافوق صوت برای تبدیل سیگنال به تصاویر بدست می آید. در این سنسورھا صفحه نمایش از یک فیلم نازک ساخته می شود.

 –سنسورھای اثر انگشت : LE تصاویر با استفاده از مواد شیمیایی که نور را ھنگام لمس انگشت روی آنھا منتشر می کنند، بدست می آید. در این نوع سنسور نیز صفحه نمایش از یک فیلم نازک ساخته می شود. 


موارد استفاده سنسور فشار سنج ھای نوری ( gauges strain optical sensor)

سنسور های فشار مبتنی نوری و تداخل سنج فابری پرو به طور گسترده در زمینه های مختلف صنعتی و زیست پزشکی استفاده می شوند. سنسورهای فشار نوری دیافراگم برای فشارکم و موج صوتی مورد استفاده قرار میگیرند.


پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)