سنسور (زاویه -لرزش - شیب) یا (angle-tilt sensor) نحوه عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : این سنسور ابزاری جهت سنجش زاویهٔ یک شیب، ارتفاع و یا بلندی یک جسم با توجه به نیروی جاذبه می باشد. این وسیله به نام‌های سنسور زاویه سنج ، شنسور شیب ، سنسور اندازه گیر شیب و سنسور اندازه گیر سطح  شناخته می شود. 
این سنسور می تواند هم شیب‌های رو به بالا (شیب مثبت یعنی شیبی که توسط بیننده هنگامی که از پایین به بالا نگاه می کند) و هم شیب رو به پایین (شیب منحنی یعنی شیبی که توسط بیننده هنگامی که توسط بیننده هنگامی که از بالا به پایین نگاه می کند) را اندازه گیری کند. این سنسور  در برخی موارد  که در هواپیماها استفاده می گردد و میزان زاویهٔ هواپیما را با افق تعیین می‌کند (Turn Cordinator) نیز به عنوان سنسور شیب سنج شناخته می شود.
این سنسور یک سنسور (زاویه -لرزش - شیب)  از نوع محور ثابت یا Cantilever است که با اتصال یک جرم فلزی روی بدنه حساسیت آن در برابر لرزشهای فرکانس پایین افزایش یافته است. با استفاده از این سنسور (angle-tilt sensor)  و با یک طراحی مناسب میتوانید وجود لرزشها یا ضربات را تشخیص دهید.
موارد کاربرد و استفاده سنسور (زاویه -لرزش - شیب) یا (angle-tilt sensor)
موارد کاربرد و استفاده از سنسور های دقیق پزشکی گرفته تا سنسور های صنعتی بسیار سنگین میباشد. سنسورهای (زاویه - لرزش - شیب) یا (angle - tilt sensor) یک جزء مهم سنسور صنعتی است. سنسورهای لرزش برای بسیاری از کاربردهای تعمیر و نگهداری استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند نسبت به مسائل متداول عملکرد انواع ماشین‌آلات وتجهیزات صنعتی و عمومی هشدار دهند. سنسورهای ( زاویه - لرزش - شیب ) یا (angle -tilt sensor) می‌توانند اولین اطلاعیه‌های ممکن در مورد تجهیزات خراب را ارائه دهند. به دلیل قابلیت تشخیص زودرس ، این سنسور در واقع می‌تواند جان سیستم را نجات دهد و در کاربردهای صنعتی که نظارت مستقیم انسان محدود یا غیرممکن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)