_ بخش نانو رآکتور ها و (هدایت الکتریکی)

ساختارهای متنوع نانو زیستی و نانو شیمیایی که خصوصیات یک (نانو رآکتور) را مشخص میکند

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : برای مثال در ساختار نانو راکتور ها واکنش های بی شمار و همزمان در سلول های موجودات زنده نیز وجود دارد و بر همین اصل نیز استوار است. لذا از ساختارهای متنوع زیستی و شیمیایی که خصوصیات یک نانو راکتور را دارا باشند، استفاده می شود. دلیل و مزایای استفاده از راکتور و نانو راکتورها در مقیاس ماکروسکوپی، یک راکتور شیمیایی محفظه ای است که انجام واکنش را در حجم مشخصی ممکن می سازد. 

از مزایای استفاده از راکتور، امکان کنترل دقیق شرایط واکنش نظیر حالل، دما و سرعت هم زدن می باشد. در مقیاس میکرو و نانو نیز می توان محفظه هایی ایجاد کرد که حجم مشخصی از مخلوط واکنش را از محیط توده (Medium Bulk جدا می کنند. اگر یک واکنش شیمیایی درون چنین محفظه ای محصور شود، در این صورت این محفظه به عنوان یک نانو راکتور تلقی می شود. 



از مزایای استفاده از نانو راکتورها می توان به اعمال کنترل بیشتر بر انجام واکنش، انتخاب پذیری، جدا کردن مواد متخلخل و هدایت الکترونیکی نانو مواد  از محیط توده و به دنبال آن کاهش سمیت سیستم یا افزایش پایداری کاتالیزور و ایده آل بودن در فرآیند های الکتروشیمیایی به دلیل اندازه کوچک آنها اشاره کرد.بطور کلی مواد نانو ساختار با اندازه، شکل و هندسه مشخص دارای خواص بی نظیر و متفاوتی از مواد توده ای هستند. با استفاده از محیط های واکنش با ابعاد نانومتری و میکرومتری می توانند نانو مواد جدیدی با خواص جالب و قابل توجه تولید کنند. به طور کلی نانو راکتورها محفظه هایی با ابعاد نانومتری هستند که در آنها واکنش های شیمیایی قابل انجام است. 


البته نانو رآکتورها به نحوی، جزئی از واکنش نیز محسوب می شوند و این تفاوت اصلی آنها با میکرو راکتورها است. یکی از راهکارهای مفید جهت دست یابی به محیط نانو راکتور ها استفاده از مواد متخلخل است، لذا به جهت اهمیت موضوع نانو راکتورها، ساختارهای متخلخل سیلیکات و زئولیت از بارزترین و پرکاربردترین ترکیبات این گروه می باشند. به طور کلی نانو رآکتور ها را می توان به دو گروه نانو راکتورهای طبیعی و سنتزی تقسیم نمود. گروه اول عملکردی انتخاب پذیرتر و در عین حال ساختاری پیچیده تر دارند در صورتی که گروه دوم دارای تنوع بیشتر و ساختاری ساده تر هستند.نانو راکتورهای طبیعی سلول ها و اندامک های سلولی که ایده آل ترین نانو راکتورها محسوب می شوند دارای غشاهای لیپیدی هستند.

نتیجه گیری :

برای مثال در ساختار نانو راکتور ها واکنش های بی شمار و همزمان در سلول های موجودات زنده نیز وجود دارد و بر همین اصل نیز استوار است. لذا از ساختارهای متنوع زیستی و شیمیایی که خصوصیات یک نانو راکتور را دارا باشند، استفاده می شود. دلیل و مزایای استفاده از راکتور و نانو راکتورها در مقیاس ماکروسکوپی، یک راکتور شیمیایی محفظه ای است که انجام واکنش را در حجم مشخصی ممکن می سازد. 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک