(برق ساختمان ) سیم فاز(phase wire) سیم  حامل بار الکتریکی  (مهندسی برق _ الکترونیک)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته: سیم فاز حامل بار الکتریکی است و به محض تماس با اجزای رسانا بار الکتریکی خود را به آن ها منتقل می کند، و همواره به عنوان یکی از خطرناک ترین سیم ها در مدار های الکتریکی یک ساختمان در نظر گرفته می شود به همین خاطر به فاز ، سیم حامل جریان هم گفته می شود.

برای حمل و انتقال جریان در سیم کشی برق ساختمان و آن که بتوانیم یک وسیله برقی را روشن کنیم باید آن را در یک مدار بسته قرار دهیم. در واقع آن وسیله را بین دو نقطه ای قرار بدهیم که آن دو نقطه با یکدیگر دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند.سیم فاز سیمی است که نسب به زمین دارای اختلاف پتانسیل است ؛ این سیم حامل بار الکتریکی است و به محض این که با اجزای رسانا تماس برقرار کند بار الکتریکی خود را به آنها منتقل می کند، به همین دلیل به سیم فاز، سیم حامل جریان گفته می شود.

اگر وسایل برقی فقط به یک سیم فاز وصل شود برای اینکه مدار کامل شود و وسیله روشن شود به سیم دیگری نیاز است تا برق را از وسیله به مولد برگرداند که به این سیم نول می گویند.

حداکثر ولتاژ بی خطر برای انسان و مقاومت بدن انسان: 

حداکثر ولتاژ بی خطر برای انسان در شرایط نرمال و عادی در فرکانس 50 هرتز در برق متناوب بر اساس استاندارد انگلیس حدود 50 ولت و بر اساس استاندارد آلمان 65 ولت می باشد. و در رابطه با برق مستقیم یا دی سی باید عرض کنم در هر دو استاندارد یاد شده (صدو بیست) 120 ولت را اعلام نموده اند و این مسئله در حیوانات بصورت 25 ولت در برق متناوب و 60 ولت در برق مستقیم می باشد.مقاومت الکتریکی بدن انسان ثابت نیست و بر اثر عوامل فردی و شرایط محیط کار ممکن است به نسبت 1 تا 100 برابر تغییر نماید، مهمترین عواملی که در تغییر این مقاومت مؤثر است عبارتند از:

حالت روحی فرد: خستگی، گرسنگی، تشنگی، بی خوابی، عصبانیت، خنده، غم و بیماری از عواملی است که مقاومت بدن را می تواند به حد زیادی کم و تغییر نماید.

سیم فاز عموما با عایق مشکی رنگ یا قرمز قابل شناسایی است. البته برای نمایش این سیم غیر از مشکی از هر رنگ دیگری غیر از سفید، سبز، خاکستری و آبی نیز استفاده می شود. در حقیقت سیم نول سیمی است که جریان خروجی از وسیله را به مولد باز می گرداند.در نیروگاه‌های برق سه سیم برق‌دار برق را به مصرف‌کننده می‌رسانند. این سه سیم یعنی سیم فاز، نول و ارت مشابه هم هستند و تنها ولتاژ آن ‌ها باهم اختلاف فاز دارد. به این معنا که این سه سیم با هم اختلاف پتانسیل دارند به این صورت که اگر دو تا از آن‌ها را به دو سر یک وسیله وصل کنیم آن وسیله روشن می‌شود.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )