بازیابی  و راه اندازی نوعی از مدار الکترونیکی جریان متناوب 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : در مدار الکترونیکی یک دیود Diac می تواند جریان متناوب را هدایت کند. به شرطی که ولتاژ اعمال شده از مقدار ولتاژ آستانه آن بیشتر باشد. به طور معمول ولتاژ آستانه Diac حدود 30 ولت است. 

دیاک (Diac) یک قطعه الکترونیکی است که معادل دو دیود چهار لایه موازی می‌ باشد. نام دیگر دیاک دیود جریان متناوب می ‌باشد. دارای دو پایه آند یک و آند دو می ‌باشد طرز کار ان به این شکل می ‌باشد که از هر دو جهت زمانی که ولتاژ دو سر دیاک به ولتاژ هدایت دیاک برسد دیاک هدایت می ‌نماید.دیاک یــک قطعه الکترونیکی نیمه هادی دو الکترودی یعنی دو پایه اســت. . نوع سه لایه دیاک از سه لایه کریستال P، N وP تشکیل شده اســت . دیاک دارای دو حالت کار قطع و وصل می باشد.ساختمان دیاک diac شــبیه به یک ترانزیستور PNP است با این تفاوت که الکترود بیس ندارد. همچنین ناخالصی کریســتال های P نیز یکســان است، به همین جهت دیاک خاصیت متفاوتی را  از خود نشان می دهد.  پایه های دیاک را نام گذاری نمی کنند. 




همــواره در یک دیاک ، صرف نظــر از قطب های ولتاژ ورودی ، یکــی از پیوندها در بایــاس موافق و دیگری در بایاس مخالف قرار می گیرد. حال اگــر ولتاژ ورودی را افزایش دهیــم به ازای ولتاژ معینی به نام ولتاژ عبور (Over Break )که آن را با VBO نشان می دهند .پیوندی که در بایاس مخالف قرار گرفته اســت می شــکند و پدیــده بهمنــی در آن رخ می دهد. در این حالــت با افزایش جریان، ولتاژ دو ســر دیاک کاهش می یابد و دایاک از خود مقاومت منفی نشان می دهد . چنان چه ولتاژ دو سر دیاک از مقدار مشــخصی کم تر شود دیاک قطع (خاموش) می شود. دیاک یک قطعه الکترونیکی است که معادل دو دیود چهار لایه موازی می ‌باشد. نام دیگر دیاک دیود (جریان متناوب) می ‌باشد. دارای دو پایه آند یک و آند دو می ‌باشد طرز کار ان به این شکل می ‌باشد که از هر دو جهت زمانی که ولتاژ دو سر دیاک به ولتاژ هدایت دیاک برسد دیاک هدایت می ‌نماید.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک