اینورتر پنل خورشیدی Solar inverter تبدیل کننده DC به DA (برق_  الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته: پنل های خورشیدی برق DC تولید می کنند که برای استفاده در خانه ها و مشاغل ما باید به برق جریان متناوب (AC) تبدیل شوند که نقش اصلی اینورتر خورشیدی است .

در یک سیستم اینورتر 'رشته ای' ، پانل های خورشیدی به صورت سری به هم وصل می شوند و برق DC به یک اینورتر واحد منتقل می شود که توان DC را به برق AC تبدیل می کند. در یک سیستم میکرو اینورتر، هر پنل دارای میکرو اینورتر خود است که به قسمت عقب پانل وصل شده است. این پنل هنوز DC تولید می کند اما در پشت بام به AC تبدیل می شود و مستقیماً به تابلوی برق تغذیه می شود.همچنین سیستم های اینورتر رشته ای پیشرفته تری وجود دارند که از بهینه سازهای قدرت کمی متصل به پشت هر پنل خورشیدی استفاده می کنند. بهینه ساز قدرت قادرند هر پنل را بصورت جداگانه کنترل و کنترل کنند و اطمینان حاصل کنند که هر پانل با حداکثر راندمان تحت هر شرایطی کار می کند.

اینورتر به صورت کلی وسیله ای برای تبدیل ولتاژ DC به AC می باشد. اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری، پنل خورشیدی، یا سلول های سوختی دریافت و به برق AC تبدیل می کند. برق خروجی را می توان به هر ولتاژی که لازم باشد تبدیل کرد.

اینورتر توصیه شده برای سیستم های سولار، اینورتر سینوسی خالص است اما در صورتی که هدف صرفا تامین روشنایی و یا برق برای دوربین مداربسته باشد استفاده از اینورترهای شبه سینوسی مشکلی برای سیستم ایجاد نمی کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )