🔬 آز مدارهای اِلکترونیکی

آز مدار هــای متمرکز کننده یا (Multiplexer) مدارهای ترکیبی مالتی پلکسر و دی مالتی پلکسر

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته :  مالتی پلکســر یکــی از پرکاربردتریــن مدار های ترکیبی اســت که مانند یــک انتخــاب کننــده (Selector ) عمل مــی کند. این مدار با توجه به آدرســی که بــرای آن انتخاب میشود ، به یکی از ورودی ها اجازه عبور می دهد.

 به عبارت دیگر ، عملکرد آن شــبیه یک کلید چند حالته اســت با این تفاوت که حالت کلید به صورت دیجیتالی انتخاب می شــود.  ورودی های انتخاب حالت را ورودی های آدرس (input Address )و ورودی هــای اصلــی مالتــی پلکســر ورودی های داده (input Data ) و خروجی مالتی پلکسر همان تابع خروجی است که آن را به اختصار خروجی تابع یا خروجی می نامند.در اغلب مالتی پلکســر ها علاوه بر ورودی های آدرس، یک خط کنترل اضافی نیز پیش بینی شــده است. این ورودی اضافی با نام های فعال ساز (تواناســاز) Enable مشــخص میشود. چنان چه این ورودی در یک حالت از پیش تعریف شــده «0« یا «1« باشد ، همه دورازه های AND را مسدود می سازد و از انتقــال اطلاعــات ورودی بــه خروجی مــدار جلوگیری مــی کند. به عبارت دیگر ایــن ورودی مقدم بر ورودی های آدرس اســت.

 


دی مالتی پلکسر مداری است که اطلاعات را از یک خط در ورودی خــود دریافت می کند و آن را به یکی از  خط خروجی انتقال می دهد . انتخاب یک خط خروجی توســط خــط انتخاب کننده (Selectorline) تعیین می شــود.


یک آشنایی ابتدایی با  مدارهای ترکیبی مالتی پلکسر و دی مالتی پلکسر


در مدار الکترونیکی برای تبدیل کدهای باینری به اعداد دهدهی از مدار مبدل ترکیبی یا مدارهای ترکیبی مالتی پلکسر استفاده میشود. هر مدار منطقی مالتی پلکسر شامل ترکیبی از گیتهای منطقی است که برای بررسی عملکرد هرمدار منطقی مالتی پلکسر باید رفتار آن به ازای همه ورودی های ممکن مدار بیابیم. یعنی برای تحلیل یک مدار ترکیبی مالتی پلکسر باید یک تابع منطقی از ورودیها برای هر خروجی نوشت. این توابع منطقی توابعی بر اساس تمامی متغیر های ورودی می باشند و از روی آنها وضعیت هر خروجی به ازای هر ترکیبی از ورودیها مشخص می شود. که نمونه ای از این مدارات منطقی مالتی پلکسرهمان گیتهای منطقی هستند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک