Smd خازن واریابل (متغیر) variable capacitor SMD (ساختار، عملکرد و تِست) برق _ الکترونیک

پژوهشگر  و نویسنده: ( افشین رشید )


نکته :SMD خازن واریابِل (Variable capacitor) به طور کلی با تغییر سه عامل می‌ توان ظرفیت خازن را تغیییر داد: «فاصله صفحات»، «سطح صفحات» و «نوع دی ‌الکتریک». اساس کار خازن متغیر بر مبنای تغییر سطح مشترک صفحات خازن یا تغییر ضخامت دی‌ الکتریک است، ظرفیت یک خازن نسبت مستقیم با سطح مشترک دو صفحه خازن دارد. 

SMD خازنهای متغیر عموماً از نوع عایق هوا یا پلاستیک هستند. نوعی که به وسیله دسته متحرک (محور) عمل تغییر ظرفیت انجام می‌ شود «واریابل» نامند و در نوع دیگر این عمل به وسیله پیچ گوشتی صورت می ‌گیرد که به آن «تریمر» گویند. محدوده ظرفیت خازنهای واریابل ۱۰ تا ۴۰۰ پیکو فاراد و در خازنهای تریمر از ۵ تا ۳۰ پیکو فاراد است. از این SMD خازنها در گیرنده ‌های رادیویی برای تنظیم فرکانس ایستگاه رادیویی استفاده می ‌شود.



SMD خازن واریابِل (Variable capacitor) خازنی است که ممکن است با افزایش یا کاهش سطح سطح دی الکتریک ، ظرفیت آن به صورت مکانیکی یا الکترونیکی تغییر کند. متداول ترین انواع آن هوا با فاصله است ، جایی که هوا دی الکتریک است و انواع اصلاح کننده فشرده سازی است. به طور معمول در تنظیم و مدار های فیلتر استفاده می شود.خازن های متغیر به طور کلی از مجموعه ای از صفحات فلزی به هم تنیده تشکیل شده است که در آن یکی ثابت است و دیگری متغیر است. این خازن ها مقادیر ظرفیت را فراهم می کنند تا بین 10 تا 500pF متغیر باشد.SMD خازن های متغیر تنظیم شونده نوع محبوب خازن های متغیر هستند. 



خازنهای متغیرSMD عموماً از نوع عایق هوا یا پلاستیک هستند. نوعی که به وسیله دسته متحرک (محور) عمل تغییر ظرفیت انجام می‌ شود «واریابل» نامند و در نوع دیگر این عمل به وسیله پیچ گوشتی صورت می ‌گیرد که به آن «تریمر» گویند. محدوده ظرفیت SMD خازنهای واریابل ۱۰ تا ۴۰۰ پیکو فاراد و در SMD خازنهای تریمر از ۵ تا ۳۰ پیکو فاراد است. از این خازنها در گیرنده ‌های رادیویی برای تنظیم فرکانس ایستگاه رادیویی استفاده می ‌شود.

نحوه تست SMD خازن واریابِل capacitor variable 

SMD خازن متغیر  واریابِل capacitor variable بسیار کوچک اند و در مدارها با کمک پیچ گوشتی و به صورت مکانیکی و چرخاندن می توان آنها را تنظیم کرد. با تغییر دادن فاصله بین صفحات، ظرفیت خازن تغییر می کند. از این خازن در فرکانس های بالای رادیویی _ مخابراتی _ راداری استفاده می شود.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )