SMD جک و کانکتور (SMD Jack & Connector) ساختار و عملکرد و تِست (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر  و نویسنده:  ( افشین رشید )


نکته : کاربرد کانکتور و جک در مدار الکترونیکی SMD وسیله ‌ای برای اتصال دادن مدارات به همدیگر از طریق اتصالات مکانیکی است. این اتصال ممکن است موقت یا دائمی باشد.

صد‌ها نوع کانکتور‌های الکتریکی SMD وجود دارد. این کانکتور‌ها ممکن است دو قطعه سیم را به هم یا یک سیم را به یک پایانه الکتریکی متصل کنند.این اتصال به بورد مدار چاپی (PCB) ، اجزای الکترونیکی که حاوی یک الگوی رسانا هستند که به روشی دقیق و قابل تکرار روی سطح پایه عایق چاپ می شود ، استفاده می شود.


کانکتور (به انگلیسی Connector) قطعاتی هستند که معمولا برای اتصال بخش‌های مختلف مدارات به کار میروند. ریشه این واژه کلمه Connect به معنای اتصال میباشد و خود کانکتور یعنی اتصال دهنده. این قطعات معمولا در مدارهایی که احتمال قطعی وجود دارد و یا متمایلیم که به صورتی باشد که بعد از معیوب شدن آن را تعویض کنیم، استفاده میشود. ورودی ‌های تغذیه، اتصالات قطعات جانبی و برد‌هایی که نیاز به تعویض دارند، از این دست هستند.نقش کانکتور و سوکت در مدارات الکترونیکی بیشتر یک اتصال دهنده الکتریکی یک وسیله الکترومکانیکی به بورد میباشد. که برای پیوستن به رسانا های الکتریکی و ایجاد یک مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد . در مدارات الکترونیکی اتصال سوکت یا کانکتور ممکن است قابل جابجایی باشد (همانطور که برای تجهیزات قابل حمل) وجود دارد ، به ابزاری برای مونتاژ و حذف نیاز دارد یا به عنوان یک اتصال الکتریکی دائمی بین دو نقطه در مدار عمل می کند. هزاران مدل پیکربندی کانکتور در مدارات الکترونیکی برای انتقال جریان و انرژی ، دیتا و برنامه ها مورد استفاده قرار میگیرد. 

نحوه تست SMD کانکتور ها با مولتی متر : 

یکی از پایه های SMD کانکتور ها با منفی بُرد یا GND در ارتباط است . یکی از پایه های Smd کانکتور در تِست بازر یا تست بوق مولتی متر باید بوق سلامت بزند در این صورت کانکتور سالم است در غیر این صورت کانکتور معیوب میباشد.


نویسنده: دکتر (افشین رشید )