Proteus (پروتئوس) ساختار و آشنایی با عملکرد و کتابخانه ها (مهندسی برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : Proteus  پروتئوس نرم افزاری کاربردی جهت طراحی خودکار مدارات الکتریکی می باشد. این نرم‌ افزار توسط گروه  لب‌ سنتر الکترونیکز (Labcenter Electronics) گسترش می‌یابد. آخرین نسخه از این نرم‌ افزار نسخه ورژن ۸/۸  آن است که در سال 2019 به بازار عرضه شده است.
 Proteus مجموعه ای از یک سیستم شبیه سازی مدارات بر مبنای مدل های اجزای الکتریکی در PSpice است. یکی از ویژگی های متمایز Proteus امکان مدل سازی از دستگاه های قابل برنامه ریزی مانند میکروکنترلرها ،میکروپروسسورها ، DSP و ... می باشد. این برنامه شامل مدل هایی از اغلب قطعات الکترونیکی برای شبیه سازی های تخصصی و برمبنای استانداردهای این حوزه می باشد. می توان بیشتر حالت های مسیریابی پیشرفته در مدارات را به وسیله این نرم افزار طراحی نمود و بدین صورت قابلیت شبیه سازی micro-controller ها افزایش یافته است. در واقع Proteus یکی از نرم افزار های مطرح در زمینه شبیه سازی و تست مدارات الکترونیک می باشد.
پروتئوس به طور گسترده ای در بخش های مختلف صنعت به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه برای طراحی حرفه ای PCB و به عنوان یک ابزار نمونه سازی سریع برای تحقیق و توسعه مدار های الکترونیکی استفاده می شود.نرم‌افزار پروتئوس از دو بخش اصلی Schematic Capture و PCB Layout تشکیل شده‌ است. Schematic Capture طراحی شماتیک (Schematic) و شبیه سازی مدارات آنالوگ ، منطقی و میکروکنترلر را عهده‌ دار است که قابلیت برنامه دهی و برنامه‌ نویسی را نیز داراست، کتابخانه Schematic Capture طیف وسیعی از ریزکنترلگر را شامل بوده و محبوبیت اصلی پروتئوس به علت قابلیت اطمینان و دقت Schematic Capture است. PCB Layout امکان طراحی مدار چاپی از طریق یا بدون ورود شماتیک (از محیط Schematic Capture) را به کاربر می دهد. PCB Layout نسبت به آلتیوم کتابخانه و قابلیت‌ های کمتری داراست و ضعف اصلی این نرم‌ افزار نسبت به رقبا است.این نرم‌ افزار از نظر قدرت، آسانی و انعطاف‌ پذیری به‌ویژه برای مبتدی‌ها و نسبت به نرم‌ افزارهای دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است.
کتابخانه های Proteus(پروتئوس)
یکی از مشکلاتی که طراحان مدار های الکترونیکی با آن درگیر هستند ، عدم کامل بودن کتابخانه قطعات در نرم افزار های شبیه ساز و طراحی PCB و نرم افزار هایی از این دست می باشد. متاسفانه این نرم افزار کتابخانه های مربوط به بورد های آردوینو را بصورت پیش فرض ندارد و شما باید آن را بصورت دستی به آن وارد کنید.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )