LPC1788 یک میکروکنترلر Cortex-M3 (ساختار داخلی و عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: LPC1788 یک میکروکنترلر Cortex-M3 از سری ARM 7 و به صورت onboard میباشد. که بیشتر برای مصارف توان کم و سرعت بالا مورد استفاده قرار میگیرد. این میکروکنترلر 32 بیتی ساخت شرکت NXP با معماری von Neumann میباشد.

میکرو کنترلر (Microcontoller) سری LPC 1788 ، ریز پردازنده یا ریز کنترل کننده 32 بیتی با یک سیستم خودگردان و دارای ابزار های داخلی (مانند حافظه و پردازنده ، مبدل آنالوگ به دیجیتال و ...) است. میکرو کنترلر LPC 1788 معمولا به عنوان یک سیستم توکار (Embedded system) استفاده می شود.یکی از بارزترین ویژگیهایی که این چیپ را با دیگر مدلهای سری Cortex-M3 متمایز می کند، فرکانس کاری این میکرو می باشد که حدود 20 مگاهرتز از مدل قبلی این سری (LPC1768) بالاتر است.

ساختار و ساختمان داخلی میکروکنترلر های NXP سری LPC1788

فرکانس کاری این پردازنده 120 مگاهرتز می باشد و از سایر امکانات این پردازنده می توان به مواردی همچون 512 کیلوبایت حافظه فلش ، 96 کیلوبایت حافظه دیتا ، پروتکل اترنت ، پشتیبانی از 3 حالت USB2.0 ، هشت کانال کنترل DMA ، پنج کانال UARTs ، دو کانال CAN ، سه SSP/SPI ، سه I2C‌ ، هشت کانال ADC دوازده بیتی ، کنترل کننده LCD ، کنترل موتور با موج PWM ، شش خروجی PWM و بیش از 165 پین خروجی I/O و غیره اشاره کرد.

معماری  Von Neumann در میکروکنترلر های NXP سری 1788LPC

دانشمندی به‌­ نام John Von Neumann این ساختار را ارائه کرد. در این معماری برای دستورالعمل و داده یک مسیر داده یا کانال وجود دارد بنابراین CPU یک عمل واحد را در یک زمان انجام می‌­دهد. این عمل ممکن است خواندن یا نوشتن روی داده یا استخراج مجموعه ای از دستورالعمل ­‌ها از حافظه باشد. بنابراین عمل استخراج و انتقال­‌داده نمی­‌تواند همزمان با استفاده از یک کانال مشترک انجام‌ شود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک