(Code Vision) آشنایی با کد ویژن (ساختار ، عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته: این نرم افزار یک کامپایلر برای زبان برنامه نویسی C می باشد که جهت برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR از آن استفاده می شود.

این برنامه محیط برنامه نویسی و کامپایل کردن برنامه نوشته شده برای برنامه ریزی میکروکنترلر را  فراهم می کند. این نرم افزار خانواده میکروکنترلر های Atmel را تحت پوشش قرار می دهد. Code Vision یا CVAVR یک برنامه محبوب بین توسعه دهندگان AVR است که دارای ویزارد ( Code Wizard ) قوی برای تولید برنامه به صورت خودکار برای کلیه میکروکنترلر های پشتیبانی شده می باشد. Code Wizard کمک می کند تا در زمان کد نویسی به شدت صرفه جویی شود.


ویژگی های نرم افزار کدویژن کامپایلر ANSI C و کارایی بالا برای میکروکنترلرهای کمپانی ATmel سری AVR به شرح زیر میباشد:

_محیط توسعه یکپارچه

_ژنراتور برنامه خودکار

_کتابخانه گرافیکی با پشتیبانی از ماژول های LCD X-Graph XG8800 TFT (نسخه پیشرفته)

_In-System Programmer برای خانواده میکروکنترلرهای Atmel AVR

نرم‌ افزار CodeVisionAVR یک محیط یکپارچه‌ ی توسعه‌ ی نرم‌ افزار (Integrated Development Environment یا به‌ اختصار IDE) است و جهت برنامه‌ نویسی و کامپایل زبان C برای میکروکنترلر های AVR کاربرد دارد؛ در این نرم‌ افزار امکان برنامه‌ ریزی انواع میکروکنترلر های AVR فراهم شده است. میکروکنترولر های کمپانی ATMEL بر اساس معماری AVR اولین تراشه بر SRAM ،Flash وEEPROM برروی یک تراشه گنجانده شدند که نیاز به حافظه خارجی در حداکثر دستگاه­‌ها حذف‌شود. در چندین تراشه از این خانواده برای اضافه کردن حافظه داده اضافی از باس‌­ های موازی خارجی استفاد‌ه شده‌ است. تمامی دستگاه ­‌ها به‌ ­جز تراشه TinyAVR شامل رابط سریال که برای اتصال تراشه سریال فلش و EEPROM هستند.

بخشهای مختلف میکروکنترلر هرکدام برای کاربردی خاص در آن در نظر گرفته شدهاند. یک طراح الکترونیک با توجه به نیازی که در پروژه دارد از بخشهای مختلف استفاده می کند. برای این منظور کافی است تنظیمات مورد نیاز در بخش مورد نظر را در حالت فعال قرار دهد. با انتخاب یک میکروکنترلر مناسب میتوانیم پروژه های الکترونیکی ساده را با صرفه جویی در تعداد آیسی مدارهای دیجیتال اجرا کنیم.مزیت این روش سرعت  بالایی مدار و مقرون به صرفه بودن آن است. میکروکنترلر های AVR در دسته کوچک (Tiny ،)متوسط (s 90 ،)بزرگ (Mega )و خیلی بزرگ (XMega ) دسته بندی میشوند. 

میکروکنترلر یک قطعه قابل برنامه ریزی است. یعنی میتوان روش کار را با توجه به نیاز برای این قطعه در قالب یک برنامه تعریف کرد. برای اینکه بتوانیم ایده و روش اجرای کار را برای میکروکنترلر به گونه ای تعریف کنیم که بتواند فرایند کار را به طور دقیق اجرا کند، به عبارت دیگر باید با میکروکنترلر سخن بگوییم و مراحل اجرای کار را با نوشتن دستور ها به ترتیب به میکروکنترلر معرفی کنیم. نوشتن دستور ها با قواعد خاص تعیین شده را برنامه نویسی مینامند. برای سخن گفتن از طریق متن، حروف و نمادها با میکروکنترلر نیاز به حروف، کلمات و قواعد دستوری خاص داریم که به آن زبان نوشتاری میگویند. برای برنامه نویسی میکروکنترلر ها میتوانیم از زبان های اسمبلی، زبان بیسیک یا زبان C در محیط کدویژن (Codevision ) استفاده کنیم.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )