کنتاکتور ها کلید های الکترومغناطیسی در تابلو برق صنعتی و ماشین های صنعتی (برق قدرت)

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: کنتاکتور ها کلیدهای الکتر و مغناطیسی می باشند که مهمترین جزء مدارهای فرمان الکتریکی را تشکیل می دهند.موارد استفاده کنتاکتور ها امر وزه در ماشینهای صنعتی بسیار زیاد بوده و برای راه انداز ی و کنتر ل اکثر ماشین ها از کنتاکتور استفاده می شود.

کنتاکتورها و بی متال  ها که در فیدر های موتوری جهت قطع و وصل مدار توسط کنتاکتور و حفاظت اضافه بار توسط بی متال مورد استفاده قرار می گیرد مزایای استفاده کنتاکتورها در ازای کلیدها را می توان بشرح زیر بیان نمود:

1 -کنترل و فرمان از راه دور توسط کنتاکتور اقتصادی تر و ایمن تر است.

2 -از خطرات ناشی از راه افتادن دوباره ماشین هایی که در اثر قطع ناگهانی بر ق شبکه از کار افتاده است جلو گیر ی می کند. 

3 -توسط کنتاکتور امکان قطع و وصل مصرف کننده از چندین محل عملی می باشد. 

4 -امکان مدار فرمان اتوماتیک مقدور است.

5 -با طراحی مناسب می توان سرعت قطع و وصل مدار را بالا برد.

6 -حفاظت دستگاه ها مناسب تر و مطمئن تر است.


کنتاکتور ها، کلید های الکترومغناطیسی می باشند، که یکی از مهم ترین اجزای مدارات برق صنعتی و قدرت همچون مدارهای قدرت و فرمان را تشکیل می دهند و همچنین در ساخت تابلو های برق بسیار پر کاربرد هستند. کلید الکترومغناطیسی ، قطع و وصل کننده ی مدارات  قدرت می باشد که برای تحریک و انجام کار، از نیروی الکتریکی و الکترو مغناطیسی (Electromagnetic) یا خاصیت آهن ربایی بهره می برد. کلید های مختلف در صنعت برق، توسط نیروی محرک دستی، مدارات قدرت را قطع و وصل می کنند، در صورتی که کنتاکتور این عمل را توسط نیروی الکتریکی یا همان مدار فرمان انجام می دهد. به عبارت دیگر، کنتاکتور واسطی بین مدار قدرت و فرمان می باشد. موارد استفاده از کنتاکتورها امروزه در ماشین آلات صنعتی بسیار گسترده می باشد، چه بسا راه اندازی تجهیزات صنعتی و کنترل سیستم های اتوماسیون، بدون کنتاکتور میسر نخواهد بود، بنابراین کنتاکتور یکی از ملزومات اصلی در صنعت به شمار می رود.به دلیل اینکه در برخی از مدارات، احتمال استفاده از چندین کنتاکت باز و چندین کنتاکت بسته از کنتاکتور وجود دارد، قبل از اعداد گفته شده در بالا، شماره های دیگری قرار می دهند تا در نقشه های فرمان، بتوان آنها را از یکدیگر متمایز کرد. مانند 14-13, 24-23, 34-33 که همگی کنتاکت باز هستند. و شماره های 22-21, 32-31, 42-41 مشخصه ی کنتاکت بسته می باشند. البته تمام این کنتاکت ها برروی همه ی کنتاکتورها وجود ندارند، بلکه در صورت نیاز باید از کنتاکت های کمکی استفاده کرد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )