چیپ ها و میکرو چیپ های PQFP (ساختار و ساختمان ) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : مدارهای یکپارچه (IC) و چیپ ها ؛ میکرو چیپ ها  یک قسمت از  محور الکترونیک مدرن هستند. تراشه ها قلب و مغز اکثر مدارها هستند. بنابراین درک آنها در داخل و خارج مهم است.

چیپ ها و میکرو چیپ های پایه خرچنگی در هر چهار جهت به شما امکاناتی را می دهد که ممکن است مانند یک بسته چهار تخت (QFP) به نظر برسد. IC QFP ممکن است از هشت پین در هر سمت (32 عدد) تا به هفتاد (300+ در کل) باشد. پین های موجود در QFP IC معمولاً از هر میلی متر از 0.4 تا 1 میلی متر فاصله دارند. انواع کوچکتر بسته استاندارد QFP شامل بسته های نازک (TQFP) ، بسیار نازک (VQFP) و کم مشخصات (LQFP) است.


چیپ و میکرو چیپ ARM9 در یک پین 44 (11 در هر طرف) بسته TQFP. ( با پایه های طلا )

اگر پاها را از یک QFP IC ساندویچ کنید ، چیزی به نظر می رسد که ممکن است مانند یک بسته بدون سکو (QFN) چهار تخت باشد. اتصالات موجود در بسته های QFN پدهای ریز و در معرض لبه های گوشه پایین IC است. گاهی اوقات آنها به دور هم پیچیده می شوند و در دو طرف و پایین قرار می گیرند ، سایر بسته ها فقط پد را در قسمت پایین تراشه قرار می دهند.


ساختمان و ساختار داخلی چیپ ها و میکروچیپ های QFN

ساختار داخلی بسته های نازک (TQFN) ، بسیار نازک (VQFN) و میکرو سرب (MLF) تغییرات کوچکتر از بسته استاندارد QFN هستند. حتی بسته های بدون سرب (DFN) و نازک بدون سرب (TDFN) نیز وجود دارد که فقط دو طرف آن دارای پین هستند. ولی در کل مدل های تخصصی اکثراً پایه ۴ طرف خرچنگی میباشد.گسترش و کاربرد  از هر یک از چهار طرف سوکت کردن چنین بسته هایی نادر است و نصب از طریق سوراخ امکان پذیر نیست. نسخه های بین 32 تا 304 پین با قدم های 0.4 تا 1.0 میلی متر متداول است. سایر انواع خاص شامل QFP کم مشخصات (LQFP) و QFP نازک (TQFP) است. 


بسیاری از ریزپردازنده ها ، حسگرها و سایر IC های مدرن در بسته های QFP یا QFN وارد می شوند. میکروکنترلر محبوب ARM 9 در هر دو بسته TQFP و یک نوع QFN (MLF) ارائه می شود . و از چیپ ها و میکرو چیپ های برنامه پذیر با دستگاه پروگرامر میباشد. (قابل برنامه ریزی یا پرگرم میباشد)


  • پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )