میکروکنترلر Rabbit سری Z180 میکروکنترلر (چند کاربردی کد C) ساختار ، عملکرد (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر  و نویسنده:  ( افشین رشید )



نکته : خانواده پردازنده Rabbit از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. به عنوان مثال ، خانواده Z80 / Z180 قطع عملکرد میکند هنگامی که یک وقفه در اجرای برنامه توسط سیستم به وجود می آید. با این حال ، پردازنده های Rabbit اجازه می دهند تا وقفه ها با توجه به اولویت ها  قطع شود.و دارای امنیت بالا در اجرای برنامه ریزی چند کاربردی میباشد. این میکرو کامپیوتر مناسب پروژه های صنعتی و نظامی میباشد.

با وجود اینکه میکروکنترولر های عمومی و (صنعتی_نظامی) را از نظر فنی و ساختاری در یک شاخه قرار میدهند ولی آنها در اجزاء و عملکرد با هم تفاوتهای عمده دارند.



میکروکنترلر های سری Z180 کد C ، محصولی از Rabbit Semiconductor ، در مقایسه با استاندارد ANSI-C دارای اضافات ، حذف ها و ناهماهنگی هایی است. و محیط توسعه آن گسترده می باشد.در این ساختار معماری ذخیره­‌ سازی و کانال­های سیگنال برای هر مجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد ‌شده است. این معماری کل داده‌­ ها را در  میکروکنترلر ‌ ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل ­‌ها و داده ذخیره ‌شده درون کانال­‌ های داخلی میکروکنترولر را  فراهم  می ­‌کند.در واقع میکروکنترلر ها ، از مدل میکرو کامپیوتر ها طراحی و تولید می شوند. وظایف و نحوه عملکرد میکروکنترلر ها را از پیش تعیین می نمایند. همانطور که از نام آن ها مشخص می باشد به صورت یک IC کوچک هستند و قابلیت برنامه ریزی هستند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک