میکروکنترلر NXP سری LPC4300 (ساختار داخلی _ کاربرد و عملکرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته: میکروکنترلرهای سری LPC4300 از شرکت NXP عملکرد و انعطاف پذیری بالایی از یک معماری دو هسته ای نامتقارن (ARM Cortex-M4F و Cortex-M0 پردازشگر) در ترکیب با چندین گزینه اتصال پر سرعت ، تایمر پیشرفته ، ویژگی های امنیتی آنالوگ و اختیاری ارائه می دهند. این میکروکنترلر بر پایه معماری Harvard میباشد.و در پروژه های  نظامی و عمومی ، صنعتی ، رباتیک ، مورد استفاده قرار میگیرد.

عملکرد و انعطاف پذیری بالا از یک معماری دو هسته ای نامتقارن (ARM Cortex-M4F و Cortex-M0 پردازشگر) را در سری میکروکنترلر های 4300 LPC ترکیب کرده است.گزینه های اتصال پر سرعت چندگانه ، تایمر پیشرفته ، ویژگی های امنیتی آنالوگ و اختیاری برای ایمن سازی ارتباطات کد و داده هاسازگاری پین و نرم افزار با MCU های سری LPC4300 از نقاط قوت این میکروکنترلر 32 بیتی میباشد.


تمام خانواده های LPC43xx از قابلیت DSP برخوردار هستند و به آنها این امکان را می دهد تا از الگوریتم های پیچیده در برنامه های فشرده داده پشتیبانی کنند.آنها به عنوان گزینه های Flash و Flashless برای پشتیبانی از تنظیمات حافظه داخلی و خارجی بزرگ ، انعطاف پذیر در دسترس هستند.آنها همچنین از قابلیت سازگاری مین و نرم افزار با MCU های سری LPC1800 برخوردار هستند و MCU های LPC43xx را قادر می سازند یک مسیر مهاجرت یکپارچه را برای افزایش قدرت پردازش و اضافه کردن انعطاف پذیری کارهای برنامه بندی تقسیم در هسته ها فراهم کنند.این ترکیب از ویژگی ها و مزایا باعث می شود سری MCM های LPC4300 راه حل های ایده آل برای کنتور های هوشمند باشد. صوتی تعبیه شده؛ اتوماسیون صنعتی و کنترل ، telematics ، کالاهای سفید ، ابزارهای الکترونیکی ، مدیریت انرژی؛ دستگاههای فروش دستگاه های پزشکی و بدنسازی ، تجهیزات تشخیصی؛ ایمن کردن دروازه های متصل ، مراکز ارتباطی ایمن. شاخص پس انداز خودرو ، از جمله telematics؛ گرد آورندگان داده و ناوبری مورد استفاده قرار میگیرد.

سری LPC4300 شامل شش خانواده MCU است:

LPC431x: مجموعه ای از اتصال سریال ، تایمر پیشرفته ، اتصال آنالوگ و پر سرعت از جمله CAN 2.0.L

PC432x: طیف وسیعی از اتصال سریال ، تایمر پیشرفته ، اتصال آنالوگ و پر سرعت از جمله USB با سرعت بالا ، CAN 2.0.L

PC433x: مجموعه ای از اتصال سریال ، تایمر پیشرفته ، اتصال آنالوگ و پر سرعت از جمله USB با سرعت بالا ، CAN 2.0 ، 10/100 اترنت.L

PC435x: طیف وسیعی از اتصال سریال ، تایمر پیشرفته ، اتصال آنالوگ و پر سرعت از جمله USB با سرعت بالا ، CAN 2.0 ، 10/100 اترنت و کنترل کننده LCD گرافیکی.

LPC437x: طیف وسیعی از اتصال سریال ، تایمر پیشرفته ، آنالوگ با سرعت بالا (80 Msps ADC) ، و قابلیت اتصال به سرعت بالا از جمله USB با سرعت بالا ، CAN 2.0 ، 10/100 اترنت و کنترل کننده LCD گرافیکی.

LPC43Sxx: طیف کاملی از اتصال سریع ، زمان بندی و ویژگی های آنالوگ همراه با ویژگی های امنیتی برای رمزگذاری و محافظت از داده ها ، از جمله رمزگذاری AES ، ذخیره سازی کلید OTP و تولید 

معماری Harvard در میکروکنترلر های LPC4300  شرکت NXP

در این ساختار معماری ذخیره ­‌سازی و کانال­های سیگنال برای هر مجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد‌ شده است. این معماری کل داده‌ ­ها را در میکروکنترلر ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل ­‌ها و داده ذخیره ­‌شده درون کانال­‌ های داخلی میکروکنترولر را فراهم می ­‌کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک