میکروکنترلر 8748 (intel) سری 8 بیتی (ساختار و نحوه عملکرد و کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )


 نکته : (8748) در ابتدا، اینتل این سری 8 بیتی را با استفاده از معماری ترانزیستور NMOS  تولید شد (نوع n اکسید فلزی نیمه هادی ) فن آوری. در اوایل دهه 1980 ، با فناوری ترانزیستور CMOS در دسترس قرار گرفت .این میکروکنترلر از معماری هاروارد بهره میبرد. با اینکه اینتل امتیاز ساخت این میکرو کنتلر را واگذار کرده اما هنوز در شرکت های دیگر برای پشتیبانی از طرح های قدیمی تر و پروژهای کوچک و سبک کم هزینه ، ساخته می شود.

سری 8748 دارای یک معماری هاروارد اصلاح شده، با برنامه داخلی یا خارجیROM  و 64-256 بایت داخلی (بر روی تراشه) رم . I / O به خود نگاشت فضای دستور ، جدا از برنامه ها و داده ها. 8748 احتمالاً برجسته ترین عضو میکروکنترلرهای خانواده MCS-48 اینتل است.اگر چه سرانجام سری MCS-48 سرانجام با سری بسیار محبوب MCS_51 جایگزین شد، شرکت های دیگر تولید کننده Semiconductor Dallas، Xeimens، Atmel و  Motorola واگذار کرد. این میکروکنترلر نیز به دلیل کم هزینه بودن ، در دسترس بودن گسترده ، مجموعه دستورالعمل های یک بایت با کارایی حافظه و ابزار توسعه بالغ کاملاً محبوب ماند و تولید میشود. به همین دلیل در دستگاه های الکترونیکی مصرفی با حجم بالا مانند تلویزیون ، ریموت تلویزیون ، اسباب بازی و سایر وسایلی که کاهش هزینه ضروری است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات این میکروکنترلر 8748 به صورت زیر است :

 _ROM بایتی8

_RAM بایت 128 

_4پورت ورودی و خروجی 8 بیتی 

_ دو تایمر/ شمارنده 16 بیتی 

_ رابط سریال برای ارتباط با دیگر وسایل 

_ 64  بایت حافظه کد خارجی و 64 کیلو بایت هم حافظه داده خارجی را می تواند آدرس دهی کند.

معماری هاروارد در طراحی میکروکنترلر سری 8748

در این ساختارمعماری ذخیره­‌سازی و کانال­های سیگنال برای هرمجموعه دستورالعمل و داده به صورت جداگانه ایجاد‌شده است. این معماری کل داده‌­ها را در میکروکنترلر ذخیره می کند و هیچ دسترسی برای ذخیره دستورالعمل به عنوان داده وجود‌ندارد. امکان دسترسی همزمان به دستورالعمل­‌ها و داده ذخیره­‌شده درون کانال­‌های داخلی میکروکنترولر را فراهم می­‌کند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک