میکروکنترلر هایMCS_51  ۴بیتی (intel) داخلی کاربرد ها و عملکرد ها (مهندسی برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : اولین خانواده میکروکنترلر ها (۴ بیتی) با نام 51-MCS توسط شرکت اینتل طراحی و ساخته شد. بعد ها شرکت های دیگری تحت مجوز اینتل شروع به تولید IC های میکروکنترلر کردند. از خانواده51-MCS اولین عضو 8051 می باشد . 

اولین خانواده میکروکنترلر ها با نام 51-MCS توسط شرکت اینتل طراحی و ساخته شد و از دو نوع حافظه مختلف به‌­نام NV-RAM و UV-EPROM در  ساختار سری تراشه­‌ های خود استفاده‌ کرده‌ است. میکروکنترلر های سری 51-MCS یک تراشه ۴ بیتی است که ۴۰ پایه دوبل درونی دارد. ۴کیلوبایت از حافظه ROM(در فضای قابل برنامه‌ ریزی تراشه) و ۱۲۸ بایت از حافظه ROM که داخلی هستند و می­‌تواند حافظه ۶۴ کیلو بایتی خارجی به‌ ­آن متصل شود. ۴ پورت موازی ۸ بیتی که به سادگی قابل­‌برنامه‌­ ریزی و آدرس‌­ دهی هستند. یک تولیدکننده نوسان روی تراشه قراردارد که فرکانسی معادل ۱۲­ مگا هرتز تولید ­می­‌کند و دو پایه به عنوان دو پورت سریال ورودی و خروجی ­روی تراشه وجود ­دارد.میکروکنترلر سری 51-MCS  برای انجام دستوراتی که از این پین ها استفاده می کند نسبت به دستورات مشابه خود که از انواع دیگر آدرس دهی استفاده میکند دارای تعداد زیاد با توان کمتر و سرعت بیشتری هستند بنابراین در صورت که از داده ای به طور متناوب در هنگام برنامه ریزی میکروکنترلر استفاده شود.

میکروکنترلر سری MSC_51 با حافظه جاسازی‌ شده نوعی تراشه‌ است که تمام بلوک­‌های توابع در داخل آن تعبیه شده‌است. میکروکنترلر MSC _51 تمام برنامه­‌ ها، حافظه داده، تایمر، وقفه وپورت ­‌های I/O در داخل آن جاسازی‌ شده‌ است.

میکروکنترولر های سری MSC_51 دارای کامپایلرهای خاص هستند و برای برنامه‌­ریزی آن­را داخل دستگاهی به‌نام Programmer قرار می­‌دهند ، دسترات در حافظه ROM آن ذخیره می­‌شود. چون معماری  میکرو ها با هم متفاوت است در نتیجه اسمبلی آنها هم با هم متفاوت است . البته کسی که با اسمبلی  یک میکرو آشنا باشد برنامه نویسی در میکرو های دیگر برایش زیاد دشوار نیست . زبان های دیگری هم برای برنامه نویسی  میکرو کنترلر استفاده می شوند مانند C و pascal البته یا زبان ها هر کدام در  یک کامپایلر به خصوص برای سری های گوناگون میکروکنترلر کار می کنند برای مثال کامپایلر keil هر  دو  زبان  اسمبلی و C را پشتیبانی می کند

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک