میکروکنترلر های سری DS PiC33 (نحوه عملکرد و ساختار داخلی ؛ کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )


نکته: تراشه های سری DS PiC33 از نوع 32 بیتی و مخصوص پردازش دیجتال سیگنال ها (Digital Signal Processing) هستند که دارای قدرت فوق العاده و به همراه امکانات داخلی نظیر کانال های متعدد PWM هستند .

این ریزکنترلر در دسته میکروکنترلر های یکپارچه دسته بندی می­‌شود. در میان میکروکنترلر های 32 بیتی ازجمله موفقترین نوع است که مهمترین دلیل آن به ­‌روزرسانی مداوم تکنولوژی این تراشه در پروژه ها و  دستگاه ­‌های صنعتی هوشمند    و پروژه های رباتیک است. این تراشه از برنامه­‌نویسی C، اسمبلی و بیسیک C پشتیبانی می‌­کند. تراشه PIC در میان صنعتگران مخابراتی بسیار محبوب است. در این سری از ریزکنترلر ها سرعت CPU از ۱۶ MIPS به ۷۰ MIPS افزایش‌ یافته‌ است. سرعت فرکانس تا ۲۰۰ مگاهرتز و سرعت CPU تا ۳۳۰ MIPS رسیده‌است. این گروه ۲ مگابایت حافظه داخلی فلش  دارد. mikroC PRO for dsPIC32 یکی از کامپایلر های ارائه شده برای میکروکنترلر های 32 بیتی PIC می باشد که کاربران می توانند در آن به زبان C برنامه نویسی کنند. میکروکنترلر های 32 بیتی PIC توسط شرکت Microchip تولید و به بازار ارائه شده است.

_تقویم، PWM جهت کنترل موتور و منبع تغذیه سوئیچینگ

_ راه اندازهای صفحه نمایش: LED و LCD

_ نوسانگرهای داخلی و PLL

_مؤلفه های جانبی آنالوگ متنوع: مبدلهای آنالوگ به دیجیتال، مقایسه کننده ها، 

_تقویت کننده هـای عملیاتی، مدارهای Reset و تشخیص Out-Brown ،مدارهای تشخیص Voltage Low ،سنـسورهای دما، مبدلهای دیجیتال به آنالوگ، Regulator Voltage داخلی

شرکت microchip خانواده وسیعی از میکروکنترلر های سری DS PiC33 را در دسته های  و 32 بیتی برای کاربرد های مختلف فراهم کرده است که این خانواده ها روز به روز در حال توسعه یافتن هستند. همین امر موجب محبوب بودن  pic ها در صنعت می باشد. میکروکنترلر های 33 dsPIC به دلیل ویژگی های خاصی که دارند به میکروکنترلر های پردازش سیگنال مشهور هستند سرعت CPU در این سری 30 MIPS و تعداد محصولات این سری 24 می باشد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک