میکروکنترلر های سری (PiC16 ) و (PiC18) (نحوه عملکرد و ساختار داخلی ؛ کاربرد ها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : Pic 16 میکروکنترلر ۸ بیتی که حداکثر سرعت آن ۴۸ مگا هرتز است. 18 PiC قویترین و جدیدترین نوع میکروکنترلر ۸ بیتی است که حداکثر سرعت آن به ۶۴ مگا هرتز می­‌رسد که ۸۰ پایه و ۱۲۸ کیلو بایت حافظه فلش دارد.

مجموعه ویژگی­‌های مشخص از معماری پایه میکروکنترلر های Pic16 و pic18 راه‌ ­حل­‌های سودآوری ارائه می­‌دهد. این معماری برای ابزارهایی که از باتری استفاده‌ می­‌کنند بسیار مناسب‌است. دراین معماری ۱۴ بیت کلمه برنامه به خانواده­‌های pic18 و PIC16 اضافه‌شده‌است. ابزارهای PIC16 دراین معماری انواع گسترده ای از بسته­‌های جایگزین (از ۸ تا ۶۴ بسته) با سطح پایین تا بالا از پیوستگی محیطی عرضه‌ کرده‌ است. Pic18 دارای انواع لوازم جانبی از آنالوگ، دیجیتال و سریال مانند SPI، USART ، ۱۲C، USB، LCD و مبدل A/D هستند. میکروکنترلر pic در این معماری قابلیت کنترل را با سوارکردن یک سخت­‌افزار ۸ سطحی، معلق­‌کرده‌است.این سری از ریزکنترلر PiC در دسته میکروکنترلر های یکپارچه دسته بندی می­‌شود. در میان میکروکنترلر های ۸بیتی ازجمله موفق­ترین نوع است که مهمترین دلیل آن به­‌روزرسانی مداوم تکنولوژی این تراشه در دستگاه­‌های لوازم خانگی و رفع نیاز های مشتریان‌است. میکروکنترولر سری۱۶ و ۱۸ Pic در بازار برق ­‌و ­الکترونیک(رباتیک ، صنعتی عمومی) مصرف بالایی دارند. برنامه نویسی این دسته با زبان C و بیسیک انجام می‌­شود. تمام برنامه­‌های نوشته‌شده برای همه میکروکنترولرهای PiC یکسان ولی با ثبات­های متفاوت‌است.

قابلیت های میکروکنترلر های سری (PiC16 ) و (PiC18)

- اسیلاتور داخلی با دقت بالا و بازه فرکانسی 31 کیلو تا 32 مگاهرتز
- اسیلاتور 31 کیلوهرتز داخلی با مصرف توان کم
- 4 مد اتصال کریستال به میکروکنترلر تا فرکانس 32 مگاهرتز و با PLL داخلی ضریب 4
- 3 مد اتصال کلاک خارجی تا فرکانس 32 مگاهرتز
- واحد ADC با 12 کانال 10 بیتی
- واحد مقایسه کننده آنالوگ داخلی با با قابلیت کنترل نرم افزاری هیسترزیس
- واحد تولید ولتاژ مرجع داخلی با ولتاژ های ثابت 1.024 ، 2.048 ، 4.096  , 5 بیت مبدل دیجیتال به آنالوگ
تراشه PIC در میان صنعتگران بسیار محبوب است. از ویژگی­‌های آن هزینه­‌‌ کم ، مصونیت در برابر‌ نویز، قابلیت برنامه­‌ریزی سریال و دسترسی گسترده است. معماری PIC نوع اصلاح شده معماری هاروارد است که باعث شده تا این میکرو در برابر نویز مصونیت پیدا کند ٬ در واقع در این مسئله میتوان تا حدودی شاهکار میکروچیپ رو برتر دانست. 18 Pic و pic 16 ها دارای ویژگی های جالب هستند و با دستور DTMFOUT میتوان روی هر پایه دلخواهی سیگنال سازگار با خط تلفن را تولید کرد و با دستور POT میتوانیم یک پتانسیومتر (یا فتوسل) به یک پایه وصل کرده و آن را مقیاس بندی کنیم تنها با دستور PWM میتوان موج PWM تولید کرد و از همه مهمتر اینکه در PIC16 هر پین میتواند هر عملکردی را ارائه دهد .به عنوان مثال ما در 18 PIC میتوانیم موج PWM را روی هر پایه دلخواهی داشته باشیم.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک